Róża wśród chwastów. Historia marki Alfa Romeo

0
3070
Róża wśród chwastów. Historia marki Alfa Romeo

Alfa Romeo to marka samochodów, która od samego początku wyróżniała się na drogach za sprawą niezwykle eleganckiego, niepodrabialnego stylu. Charakterystyczne logo, przedstawiające czerwony krzyż ze sztandaru Mediolanu oraz zielonego węża na niebieskim tle z herbu rodu Viscontich znane jest doskonale miłośnikom motoryzacji na całym świecie.

Początki

Narodziny marki datuje się na rok 1910, choć nie doszłoby do jej powstania, gdyby nie założone w 1906 pod Mediolanem przedsiębiorstwo samochodowe należące do Francuza o nazwisku Alexandre Darraq. Ze względów finansowych Darracq zmuszony był sprzedać swoją fabrykę grupie włoskich przedsiębiorców. Ci zmienili nazwę firmy na Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, czyli Lombardyjska Fabryka Samochodów, Spółka Akcyjna. W tym samym roku świat poznaje pierwsze dziecko nowej marki – model 24 HP, który w 1911 bierze udział w rajdzie Targa Florio. W następnym latach powstają modyfikacje tego auta – model 15 HP Corsa, 12 HP oraz 15-20 HP. Wybuch I wojny światowej przerwał produkcję samochodów, ALFA została zmuszona przez włoski rząd do zajęcia się działalnością wojskową – fabrykę opuszczały od tej pory m.in. silniki lotnicze oraz amunicja. W 1915 roku fabrykę przejmuje Nicola Romeo, który już po zakończeniu wojny zmienia jej nazwę na Alfa Romeo. Choć nowy właściciel przedsiębiorstwa odszedł z niego 10 lat później, nazwa została zachowana do dnia dzisiejszego.

Po wojnie

Okres międzywojenny obfituje w sukcesy rajdowe samochodów Alfa Romeo. Pierwszy typowo sportowy bolid marki, 40-60 HP wygrywa rajdy jeszcze w 1913 roku, następnie w latach 1920-21 zdobywa najwyższe miejsca w wyścigach na torze Mugello. Jego następcami były modele RL (debiutujący w 1922 roku) i RM (1923). W 1925 pojawił się model P2. Był to pierwszy model Alfy, który zdobył tytuł mistrzowski i zarazem największy sukces marki tamtego okresu. W 1932 przedsiębiorstwo przejmuje włoski Instytut Odbudowy Przemysłu, wraz z tą zmianą marka oficjalnie wycofuje się z udziału w rajdach – nieoficjalnie samochody produkowane przez fabryki Alfa Romeo startują w barwach Ferrari. Inną ważną konsekwencją zmiany właściciela była znaczna modernizacja fabryk i poszerzenie dotychczasowej oferty o pojazdy ciężarowe oraz autobusy. Wybuch II wojny światowej wstrzymał produkcję w zakładach Alfa Romeo, lecz mimo dużych zniszczeń marka szybko staje nogi – pierwszym powojennym modelem jest 6C 2500. Od tamtej pory zmienia się również idea przedsiębiorstwa, które stawia już głównie na produkcje modeli seryjnych, największym sukcesem okazuje się mała i bardzo estetyczna Giulietta. Jej produkcja trwała w latach 1954-1962. Kontynuatorem sukcesów tego modelu był model Giulia, którego produkcja zaczęła się w 1962 i trwała do 1976. Wariant GTA tego auta, skonstruowany jako wóz sportowy, od 1968 produkowany jest już jako oddzielny model.

W 1986 roku marka przechodzi w ręce Fiata – powodem był kryzys finansowych, którego Alfa Romeo doświadczyło w latach 70- i 80-tych. W 1987 roku pojawia się pierwszy po zmianie kierownictwa model Alfy – 164. Kolejne lata to nieustająca produkcja nowych modeli, a także liczne sukcesy w konkursach motoryzacyjnych. W 2014 Fiat ogłosił plan zwiększenie produkcji Alfa Romeo i wprowadzenie nowych modeli, w tym odnowionej Giulii.

Auta Alfa Romeo od lat cieszą się dużo popularnością ze względu na solidną konstrukcję, świetne osiągi oraz ciekawą estetykę. Najnowsze modele marki znajdziemy w ofercie Centrum Motoryzacyjnego Auto Plus.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here