Rodzaje bieżników opon

0
1897
rodzaje bieżników

Każda opona, przeznaczona do użytkowania na drodze posiada bieżnik. Jest to zewnętrzna część opony, która bezpośrednio styka się z drogą. Do jej głównych zadań należy uzyskanie maksymalnej przyczepności do nawierzchni jezdni. Przez ich różnorodność możemy podzielić je na rodzaje. Te 3 podstawowe rodzaje, różniące się ułożeniem rowków, żeber czy klocków są to: 

  • Bieżnik symetryczny
  • Bieżnik kierunkowy
  • Bieżnik asymetryczny

Rodzaje bieżników:

Bieżnik symetryczny 

Jako pierwszy przedstawimy bieżnik o budowie symetrycznej. Jego cechą charakterystyczną jest ułożenie niezależnych bloków. Dzięki temu po obróceniu opony o 180 stopni, uzyskamy dokładnie taką samą rzeźbę.Ten rodzaj opon jest popularny wśród małych i miejskich aut. Bardzo dużą zaletą jest możliwość rotacji kół, która następuje bez zdejmowania opony z obręczy. Opony z tym rodzajem bieżnika nie mają oznaczeń takich jak prawa czy lewa oraz nie mają określonego kierunku toczenia. Ich montaż jest przez to bardzo posty.

Przeczytaj też: http://www.valhalla.pl/jaki-telewizor-wybrac-2/

Bieżnik kierunkowy

Bieżnik tego typu charakteryzuje się ułożeniem bloków w literę ‘V’ . Tak samo lewa strona bieżnika jak i prawa mają wspólną oś symetrii i tworzą tzw. ‚‚lustrzane odbicie’’. To w jaki sposób ułożone są klocki bieżnika wskazuje na kierunek rotacji koła. W przypadku montażu jest nieco inaczej niż w przypadku bieżnika symetrycznego. Na boku opony umieszczona jest strzałka, która wskazuje kierunek prawidłowej rotacji.Po założeniu opony należy sprawdzić czy strzałka skierowana grotem do przodu. Ponadto bieżnik kierunkowy ma wysoką odporność na aquaplaning . To znaczy, że odprowadza wodę także przy wyższych prędkościach.

Bieżnik asymetryczny 

Spośród bieżników asymetrycznych możemy wyróżnić bieżniki asymetryczne niekierunkowe i asymetryczne kierunkowe. Znacznie popularniejsze wśród aut poruszających na drogach są bieżniki asymetrycznie niekierunkowe. Jest tak, dlatego, że są one uniwersalne. Nie mają wyznaczonego kierunku toczenia.Natomiast bieżnik opon asymetrycznych podzielony jest na dwie strefy – zewnętrzną oraz wewnętrzną. Ta pierwsza przeznaczona jest do warunków powierzchni suchych, druga zaś do rozpraszania wody czy śniegu. Opony z bieżnikiem asymetrycznym niekierunkowym montuje się zgodnie z oznaczeniami znajdującymi się na boku opony.

Źródło: https://motowiesci.pl/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here