Naprawa felg: czy i w jakich przypadkach zdecydować się na naprawę uszkodzonej felgi

0
5139
Naprawa felg

Felgi należą do elementów samochodu najbardziej narażonych na uszkodzenia. Wpadnięcie w dziurę czy najechanie na wysoki krawężnik nie raz kończą się uszkodzeniem obręczy. Objawami wygięcia felgi mogą być wzmożone drgania czy bicie pojawiające się na kierownicy. Czasami najechanie na przeszkodę nie kończy się tylko odkształceniem obręczy, ale prowadzi do jej pęknięcia. Wtedy jazda staje się niebezpieczna, ponieważ grozi całkowitym rozpadnięciem się felgi. Na szczęście nie każde uszkodzenia wiąże się z koniecznością zakupu nowej obręczy. Zarówno felgi stalowe, jak i aluminiowe można w pewnym zakresie naprawiać.

Mikrouszkodzenia felg

Felgi samochodowe na co dzień narażone są na działanie szeregu niekorzystnych czynników. Oprócz nierówności w asfalcie i wysokich krawężników, atakowane są przez drobinki piasku, sól drogową, wodę i zanieczyszczenia znajdujące się na powierzchni dróg. Dlatego w miarę użytkowania na ich powierzchni pojawiają się ubytki lakieru, a nawet rdza. O ile felgi stalowe nie wymagają specjalnych zabiegów pielęgnacyjnych na co dzień, o alufelgi powinniśmy szczególnie dbać. Aluminium jest materiałem miękkim i łatwo poddającym się obróbce. Jeżeli nie będziemy regularnie myć obręczy i zabezpieczać specjalnym woskiem, proces ich matowienia będzie przebiegał szybciej. Dbanie o felgi aluminiowe jest ważne ze względu na ich stosunkowo wysokie ceny. O ile zwykłe stalówki możemy zawsze wymienić nie ponosząc wygórowanych kosztów, komplet obręczy aluminiowych to naprawdę spory wydatek. Oba typy felg można jednak z powodzeniem naprawiać. Mikrouszkodzenia w lakierze możemy potraktować specjalnymi wypełniaczami, które dostępne są w wygodnych aplikatorach w sprayu. Uzupełnienie drobnych ubytków w strukturze felgi umożliwia następnie jej lakierowanie. Zeszlifowaną i odtłuszczoną obręcz można lakierować ręcznie lub oddać do serwisu na lakierowanie proszkowe. Proces profesjonalnego lakierowania przebiega w trzech etapach, podczas których nałożona jest zarówno warstwa podkładowa, jaki lakier koloryzujący. Na koniec nakłada się powłokę lakieru bezbarwnego, która stanowi warstwę ochronną. W lakierowaniu proszkowym nie mamy jednak do dyspozycji tak wielu kolorów, jak lakierów dostępnych do nakładania ręcznego.

Wgniecenia i odkształcenia w felgach

Pogiętą felgę stalową stosunkowo łatwo naprawić. Metal poddawany jest działaniu temperatury i naprostowywany mechanicznie. Czasami obręcze regeneruje się na zimno, a wybrana metoda zależy od stopnia i charakteru uszkodzenia. Także drobne wgniecenia w feldze aluminiowej nie stanowią problemu dla zakładów wulkanizacyjnych czy specjalistycznych warsztatów zajmujących się renowacją felg. Nawet pęknięte felgi ze stopów lekkich spawa się, przywracając pierwotny wygląd. Niestety naprawa poważnych odkształceń nigdy nie przywraca pierwotnej wytrzymałości materiału. Nawet jeśli po regeneracji nasza obręcz wygląda jak nowa, jej cechy wytrzymałościowe są znacznie obniżone. Fakt ten skłonił na przykład ustawodawców w Niemczech do zakazu jazdy na regenerowanych felgach aluminiowych. Niższa odporność felgi nie oznacza jednak, że naprawiana obręcz rozpadnie się na kolejnej dziurze. Projekty techniczne zakładają zawsze pewną nadwyżkę wytrzymałości. Dlatego nie należy obawiać się naprawiania nawet pękniętej felgi. O stanie obręczy i możliwości jej regeneracji powinien zawsze decydować fachowiec. Jeżeli przyjedziemy do warsztatu z felgą, która nie nadaje się do naprawy – na pewno pracownik warsztatu poinformuje nas o tym i nie podejmie próby jej regeneracji.

Polerowanie wibracyjne felg

Felgi aluminiowe są szczególnie narażone na zabrudzenia. Tymczasem ich ładny wygląd dodaje atrakcyjności całemu pojazdowi. Dlatego ważne jest czyszczenie felg ze wszystkich zanieczyszczeń. Najlepszą metodą usuwania zabrudzeń jest stosowanie preparatów typu „krwawa felga”. Pozwalają one utrzymać obręcz w nienagannym stanie estetycznym. Jeżeli jednak zaniedbamy felgi i ich powierzchnia zmatowieje lub powstaną ubytki w lakierze, możemy zdecydować się na polerowanie. Proces polerowania wibracyjnego prowadzi do nadaniu felgom połysku charakterystycznego dla części chromowanych. Chrom nieodłącznie kojarzony jest z motoryzacją, dlatego nadanie chromowego połysku obręczom, może dać wyjątkowy efekt estetyczny. Oprócz poprawy wyglądu proces polerowania wibracyjnego prowadzi do wyrównania powierzchni materiału i zabezpieczenia lakieru przed korozją.

Uszkodzenia felg nie muszą oznaczać konieczności zakupu nowego kompletu. W wielu przypadkach obręcze dają się regenerować. Procesy naprawcze mogą obejmować zarówno drobne uszkodzenia, jak i odkształcenia mechaniczne oraz pęknięcia. Decydując się na naprawę uszkodzonej obręczy warto skorzystać z usług renomowanej firmy. Dobry fachowiec zawsze poinformuje nas o ewentualnych zagrożeniach i opłacalności naprawy.

[Głosów:2    Średnia:4.5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here