Silniki samochodowe można napędzać np. paliwami gazowym, które w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi przyczyniają się do ograniczenia emisji gazów spalinowych. Powszechnie spośród tych paliw wykorzystujemy dzisiaj LPG, dążąc do efektywnego przetworzenia zawartej w nim energii. Dlatego stale prowadzone są badania nad rozwojem systemów zasilania. O tym w poniższym artykule.
Zalety gazu LPG
Gaz LPG (Liquid Natural Gas) jest mieszaniną która zawiera przede wszystkim dwa węglowodory – tj. propan i butan, charakteryzując się tym samym znaczną czystością stopniem czystością. Jego wysoka liczba oktanowa, która osiąga 100, czyni go bardzo odpornym na spalanie stukowe. Liczba ta jest jego naturalną cechą i nie wymaga, jak w przypadku benzyn stosowania toksycznych dodatków antydetonacyjnych. Spalanie jest czyste, nie powstają cząstki stałe, nie występuje również zjawisko kondensacji paliwa na ściankach cylindrów. Ponadto gaz LPG jest niemal całkowicie pozbawiony siarki i nie powoduje powstawania osadów zanieczyszczających olej silnikowy.
Jak doskonale wiemy z bardzo wielu opracowań instalacja gazowa pojazdu samochodowego składa się z następujących elementów i urządzeń:
- wlew paliwa,
- zbiornik LPG,
- osprzęt zbiornika, w tym urządzenia zapewniające bezpieczeństwo jego eksploatacji,
- pompa paliwowa,
- elektromagnetyczny zawór odcinający,
- parownik-regulator ciśnienia lub wyłącznie regulator ciśnienia
- wtryskiwacze lub regulator przepływu paliwa gazowego,
- urządzenie sterujące.
Każdy z tych elementów i każde z urządzeń są stale doskonalone pod względem funkcjonalności, bezpieczeństwa eksploatacji oraz zapewnienia prawidłowego sterowania przebiegiem procesu spalania paliwa gazowego. Np. w przypadku zbiorników dążymy do zmniejszenia ich masy, poszukujemy więc materiałów, które zapewniają zmniejszenie masy spełniając wymagania bezpiecznej eksploatacji. Wtryskiwacze paliwa gazowego wymagają optymalizacji czasu otwarcia i zamknięcia, właściwego doboru materiałów tłumiących.
Co to jest badanie symulacyjne CFD?
Usługami realizowanymi przez firmę Auto Gaz Śląsk, są miedzy innymi: projektowanie, wytwarzanie i wdrażanie systemów zasilania paliwami gazowymi – przy wykorzystaniu innowacyjnych metod, w tym badań symulacyjnych stanu naprężeń i przepływów (CFD) paliwa gazowego przez cały system zasilania. Badania symulacyjne eliminują konieczność przeprowadzenia czasochłonnych i kosztownych badań doświadczalnych, umożliwiają szybkie uzyskanie informacji o przepływie paliwa, np. rozkład strumienia masy, rozkład ciśnień i rozkład prędkości. Do przeprowadzenia tych badań firma wykorzystuje oprogramowanie do symulacji CFD (Computational Fluid Dynamics), które bazuje na równaniach zachowania masy, pędu i energii płynu.