Łożyska ślizgowe nie ma części pośredniczących, które są ruchome. W jego budowie występuje element obrotowy, znajdujący się w tzw. cylindrycznej panewce ze swobodnym pasowaniem. Łożyska te swoja nazwę zawdzięczają ślizganiu się czopa wału i tarciu ślizgowemu, które powstaje podczas pracy tych elementów. Różne rodzaje łożysk dostępne są w sklepie internetowym pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/21-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria
Zastosowanie łożysk ślizgowych
Zastosowań jest kilka, ale najczęściej można je spotkać w:
– niewielkich konstrukcjach z niewielkim obciążeniem,
– podczas gdy osiągnięcie ogromnej dokładności montażu jest ciężkie do wykonania,
– jeżeli występuje konieczność zastosowania cichobieżności łożyska,
– w przypadku bardzo dużej prędkości obrotowej,
– jeżeli konieczne jest, aby łożyska wygłuszały drgania wału
– jednym z ważniejszych jest także przenoszenie wielkich ciężarów.
Smarowanie i smary
Bardzo ważną funkcję w łożyskach ślizgowych pełni tarcie, a co za tym idzie potrzebne są smary, które niwelują tarcie między działającymi na siebie powierzchniami. Powoduje to także wolniejsze zużywanie się ich działania. Co ważne – smary także ochładzają powierzchnie tarcia, co kojąco wpływa na elementy pracujące.
Właściwe smary powinny spełniać kilka cech, a przede wszystkim powinny:
– obniżać koszty użytkowania urządzeń,
– wyciszać pracę,
– obniżać temperaturę pracy tych łożysk,
– przedłużać okres smarowania i powodować wydłużanie żywotności tych elementów,
– niektóre ze smarów mają również funkcję odporności na działanie w wodzie.
Jeżeli użytkujemy łożyska metalowe to wręcz konieczne jest ich systematyczne smarowanie, ale znowu przy łożyskach z tworzyw sztucznych jest to nawet niewskazane, ponieważ można odkształcić ich plastyczność i spowodować wykruszenie powierzchni.
Warto dodać, że do łożysk ślizgowych najbardziej nadają się smary plastyczne, które w swoim składzie jako podstawę mają mydło, stałe kwasy tłuszczowe oraz woski, smary stałe (azotek boru, grafit), a także oleje mineralne o przedłużonych właściwościach odpornych na zatarcia, zużycia i zarysowania.
Rodzaje łożysk ślizgowych
Łożyska takie dzielą się na:
- Hydrostatyczne
- Hydrodynamiczne
- Olejowe
- Suche
- Powietrzne
- Zarówno w przypadku hydrostatycznych jak i hydrodynamicznych współpracujące między sobą powierzchnie dzieli ciecz smarna (bardzo cienka). Rozdzielenie dwóch pracujących powierzchni następuje pod wpływem wtłaczania cieczy (oleju), znajdującej się pod ciśnieniem.
- Ciecz w takim łożysku tworzy się samoistnie wskutek zjawisk mających miejsce w szczelinie. Warunki konieczne do powstania tarcia płynnego to: zbieżność szczeliny w jej kierunku ruchu, odpowiednia prędkość poślizgu, odpowiednia ilość danego poślizgu dla ciągłości procesu.
- Tylko kawałek łożyska wypełniony jest olejem, a podczas ruchu wału między jej powierzchnią a panewką powstaje bardzo niewielka warstwa oleju, która jednak wystarcza aby utrzymać wał.
- Są wcale niesmarowane lub tylko co pewien okres czasu. Stosowane do połączeń mało wymagających i mniej obciążonych niż inne.
- Zastosowanie w urządzeniach o dużej precyzji i małych siłach promieniowych. Tutaj rozstaw między panewką i wałem trzyma poduszka, która wytwarza się przez powietrze dostarczone do panewki.
Tuleje ślizgowe dostępne są w sklepie internetowym pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/204-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria/tuleje-slizgowe