Wielu z nas zmienia dziś auta jak przysłowiowe rękawiczki, choć jeśli dokonujemy już takiej zmiany, to zazwyczaj nabywamy samochody używane, które były już przez kogoś użytkowane. Po kilku latach sami możemy je odsprzedać, co jednak niekiedy nie jest łatwe. Wówczas pozostaje ich kasacja. Właśnie złomowaniu aut postanowiliśmy przyjrzeć się nieco bliżej. Jak tego dokonać nie łamiąc prawa?
Możliwe powody wyrejestrowania auta
Jeśli nasz samochód odmówił posłuszeństwa, należy go wyrejestrować. Wówczas nie będziemy zmuszeni do opłacania składek OC. Polskie prawo pozwala wyrejestrować go w przypadku:
– przekazania samochodu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu,
– kradzieży pojazdu,
– wywozu pojazdu za granicę, jeśli pojazd został tam zarejestrowany lub zbyty,
– zniszczenia pojazdu za granicą,
– udokumentowania trwałej utraty samochodu,
– przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu.
Pamiętać należy przy tym, że niezbędne są wówczas odpowiednie dokumenty, do których zaliczymy:
– dowód rejestracyjny,
– kartę pojazdu (tylko jeśli była wydana),
– tablice rejestracyjne (nie są niezbędne, jeśli pojazd został skradziony),
– zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (jeżeli dowód własności jest wystawiony na osobę prowadzącą działalność gospodarczą),
– wypis z Krajowego Rejestru Sądowego (jeżeli pojazd stanowi własność osoby prawnej),
– dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie,
– dowód uiszczenia opłaty skarbowej za decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu (10 zł).
Jak zezłomować pojazd?
Przy złomowaniu pojazdu najważniejsze jest, aby skorzystać z usług firmy, która działa w pełni legalnie i jest w stanie wystawić nam odpowiednie zaświadczenie to potwierdzające. O pomoc dotyczącą kwestii złomowania samochodów poprosiliśmy firmę WIGMET która takie usługi świadczy od roku 2009.
– Jak każda legalna firma działająca w tej branży posiadamy na swoją działalność zezwolenie marszałka województwa. Po oddaniu pojazdu do demontażu klient otrzymuje dokument, w którym znajdzie się oświadczenie przedsiębiorcy o unieważnieniu dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli takowa była wydana oraz tablic rejestracyjnych. Zawsze sporządzane jest ono w trzech egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron: właściciela samochodu, organu rejestrującego i dla nas. Następnie klient ma 30 dni na wyrejestrowanie swojego pojazdu w Urzędzie Komunikacji. Warto pamiętać, że jeśli pojazd jest niekompletny od właściciela możemy pobrać opłatę wynoszącą 10 zł za każdy brakujący kilogram – mówi jeden z właścicieli WIGMET S.C.