Eco-driving to technika jazdy pozwalająca ograniczyć spalanie nawet o 20%. Najlepsze wyniki w tej materii osiągane są na zawodach mistrzów eco-drivingu. W codziennej eksploatacji samochodu nie zawsze da się radykalnie obniżyć spalanie. Jednak elementy ekologicznej jazdy przynoszą też szereg innych korzyści, dlatego warto wprowadzić je do własnego stylu prowadzenia samochodu. Hamowanie silnikiem, odpowiednie operowanie gazem i biegami, a także dbanie o płynność jazdy wpływają na bezpieczeństwo i pozwalają ograniczyć zużycie paliwa.
Ruszanie i hamowanie
Ruszanie z miejsca i przyspieszanie zabierają najwięcej energii. Aby wprawić samochód w ruch, a potem stale zwiększać prędkość potrzeba jest najwięcej paliwa. Dlatego jednym z elementów ekologicznej jazdy jest unikanie zatrzymywania się, gdy nie jest to konieczne. Samochód toczący się nawet z minimalną prędkością zużyje o wiele mniej paliwa, niż auto zatrzymane i ponownie wprawiane w ruch. W praktyce nie da się uniknąć zatrzymań wymuszonych warunkami na drodze. Można jednak w odpowiedni sposób reagować na zmiany świateł progi zwalniające i inne przeszkody. Płynna jazda wymaga obserwowania warunków na drodze, przewidywania zachowań i odpowiednio wczesnego reagowania. Zamiast więc ostro hamować przed progiem zwalniającym, a potem gwałtownie przyspieszać – lepiej jest toczyć się z prędkością, która umożliwi przejechanie progów zwalniających bez hamowania. Także zatrzymanie na czerwonym świetle nie musi oznaczać gwałtownego wciskania hamulca. O wiele wygodniej jest odpowiednio wcześniej zdjąć nogę z gazu i dotoczyć się do skrzyżowania, jak najdłużej utrzymując pojazd w ruchu. Ruszanie natomiast nie powinno odbywać się ani zbyt gwałtownie, ani zbyt opieszale. Zarówno nagłe przyspieszanie, jak i ruszanie z niewielką mocą nie służą ograniczaniu spalania. Zbyt niskie obroty silnika bardzo obciążają jednostkę napędową i są tak samo niewskazane, jak zbyt wysokie. Najlepiej jest więc ruszać pewnie i dynamicznie, pamiętając jednak o stopniowym zwiększaniu obrotów do poziomu nie przekraczającego 2 400 w silniku benzynowym i 2 000 w dieslu. Operowanie pedałem gazu nigdy nie powinno przekraczać 2/3 jego zasięgu. Biegi powinno się przełączać w taki sposób, aby obroty silnika nigdy nie spadały poniżej 1 000.
Optymalna prędkość
Jedną z największych sił, które musi pokonać samochód w ruchu jest opór powietrza. Warto pamiętać, że zgodnie z prawami fizyki, dwukrotne zwiększenie prędkości powoduje czterokrotne zwiększenie oporów powietrza. Dlatego właśnie jazda z dużą prędkością powoduje ogromny wzrost spalania. Nawet jeśli samochód porusza się płynnie po autostradzie, wysoka prędkość zwiększa zużycie paliwa. Przyjmuje się, że optymalna dla pojazdów osobowych jest prędkość do 90 km/h. Trudno byłoby jednak nie przekroczyć tej szybkości w trakcie podróży drogami ekspresowymi i autostradami. Pamiętając o wzroście spalania można jednak utrzymywać prędkość w zakresie 120 km/h i unikać częstego zwalniania i przyspieszania. Podczas długiej podróży czas przejazdu wyniesie mniej więcej tyle samo, a spalanie będzie o wiele mniejsze, niż samochodu rozpędzającego się do 150 km/h.
Hamowanie silnikiem
Podczas jazdy bez wciskania pedału gazu komputer pokładowy wykazuje zerowe spalanie. Ten fakt wykorzystuje się w eco-drivingu do zaoszczędzenia paliwa. Jednostka napędowa podczas jazdy powinna nieustannie pracować na włączonym biegu. Nawet hamując czy tylko zmniejszając prędkość powinniśmy robić to z wrzuconym biegiem. Wykorzystanie silnika zwiększa siłę hamowania, a ponadto następuje odzysk energii. Ta zasada stosowana jest w jednostkach hybrydowych, kiedy to energia pochodząca z hamowania silnikiem przekazywana jest do napędu elektrycznego. Hamowanie silnikiem jest ekonomiczne i bezpieczne. Ponadto stale włączony bieg zwiększa panowanie nad samochodem. Miłośnicy eco-drivingu w zasadzie unikają jazdy na biegu jałowym. Hamowanie silnikiem daje znacznie większe oszczędności niż jazda „na luzie”.
Stan techniczny i zbędne kilogramy
Zasady ekologicznej jazdy obejmują także dbanie o stan techniczny pojazdu. Regularna wymiana filtrów, oleju silnikowego i płynów eksploatacyjnych przyczyniają się do efektywniejszego wykorzystania jednostki napędowej i zmniejszenia zużycia paliwa. Ważne jest także sprawdzanie ciśnienia w oponach, ponieważ jego za mała wartość powoduje wzrost oporów toczenia i większe spalanie. Za dużo powietrza z kolei wydłuża drogę hamowania, zmniejsza bezpieczeństwo i powoduje szybsze zużywanie się niektórych elementów samochodu (przez wzrost przenoszonych drgań). Należy także jak najbardziej odciążyć samochód. Wożenie w bagażniku niepotrzebnych sprzętów czy narzędzi kosztuje nas dodatkowe litry paliwa. Przyjmuje się, że każde dodatkowe 50 kg to wzrost spalania o 1 procent.
Eco-driving jest techniką jazdy służącą przede wszystkim ograniczeniu spalania. Jednak jego elementy wpływają także na poprawę bezpieczeństwa na drodze. Ponadto płynna i ekonomiczna jazda jest mniej uciążliwa dla pasażerów. Zachowanie się kierowców, którzy stosują się do eco-drivingu na drodze jest także bardziej przewidywalne i mniej uciążliwe dla innych uczestników ruchu. Chociaż ścisłe przestrzeganie zasad eco-drivingu w praktyce może okazać się niemożliwe, warto wprowadzać jego elementy do codziennej jazdy.