Jakość powietrza, którym oddycha kierowca samochodu nie pozostaje bez znaczenia dla bezpieczeństwa na drodze. Zmęczenie, rozdrażnienie, senność i obniżenie koncentracji mogą być spowodowane brakiem dostępu do świeżego powietrza. We współczesnych samochodach wyposażonych w klimatyzację prawie nie ma potrzeby otwierania okien. Tyma bardziej, że jazda z uchyloną szybą potęguje hałas w samochodzie i nieznacznie wpływa na zużycie paliwa. Dlatego przy umiarkowanych temperaturach nawet kierowcy aut bez klimatyzacji posiłkują się tylko wentylacją. Tymczasem stan układów wentylacyjnych oraz filtra kabinowego w wielu wypadkach pozostawia wiele do życzenia. Jeżeli o te elementy nie zadbamy w odpowiedni sposób, skazujemy się na oddychanie nieświeżym, zanieczyszczonym powietrzem.
Co to jest filtr kabinowy?
Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłowym, znajduje się niemal w każdym samochodzie. Nawet auta nieposiadające klimatyzacji, wyposażone są w filtr, przez który przechodzi powietrze zanim dostanie się do wnętrza kabiny. Ten element, podobnie jak inne filtry w samochodzie powinien być regularnie wymieniany. Niestety większość użytkowników albo zapomina o wymianie filtra kabinowego, albo wręcz nie zdaje sobie sprawy z jego istnienia. Pozornie w lepszej sytuacji są właściciele pojazdów z klimatyzacją, o ile tylko dokonują corocznych przeglądów systemu chłodzącego. Filtr przeciwpyłowy jest zazwyczaj wymieniany podczas przeglądu wraz z czyszczeniem klimatyzacji. Element ten nie podlega regeneracji i nie da się wyczyścić. Dlatego zużyty filtr kabinowy należy wymienić na nowy. Jego działanie polega na filtrowaniu kurzu oraz wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu. Po jakimś czasie element całkowicie traci swoje właściwości, a wtedy nie dość, że nie oczyszcza powietrza, to jeszcze dodatkowo pogarsza jego jakość. O czystość filtra szczególnie powinny zadbać osoby z alergią czy skłonnością do przeziębień. Świeży filtr kabinowy wraz z kurzem zatrzymuje bakterie, pyłki roślin, zarodniki grzybów i zanieczyszczenia bezpośrednio wpływające na nasze zdrowie.
Filtracja szkodliwych substancji
Filtr przeciwpyłkowy znajduje się zazwyczaj w elementach podszybia i ma postać prostopadłościanu. Dostęp do niego możliwy jest przeważnie z wnętrza kabiny, albo od strony silnika. Ukryty jest w kokpicie pod schowkiem czy pod deską rozdzielczą. Jego umiejscowienie zależy od modelu samochodu i zawsze określone jest w instrukcji pojazdu. Niemniej jednak z jego wymianą powinien poradzić sobie każdy właściciel. Zazwyczaj wystarczy odkręcić kilka śrubek i podnieść odpowiednią klapkę. Filtr zrobiony jest z odpowiednio uformowanego papieru, albo mikro-włókniny. Najnowocześniejsze filtry posiadają ponadto dodatkową warstwę z węglem aktywnym, który o wiele lepiej zapobiega przedostawaniu się trujących substancji do wnętrza pojazdu. Sposób uformowania materiału filtrującego zapewnia jak największą powierzchnię czynną. Dzięki temu element może skutecznie zatrzymywać cząsteczki kurzu, drobiny asfaltu i startej gumy, pyłki roślin i wszystkie inne substancje zanieczyszczające powietrze. Filtry z węglem mogą docenić mieszkańcy dużych miast narażeni na stanie w korkach. Węgiel ma zdolność oczyszczania powietrza z toksycznych związków znajdujących się w spalinach. Najprostsze filtry papierowe dobrze radzą sobie z kurzem i zwykłymi zanieczyszczeniami pod warunkiem, że nie są zużyte. Papier zatrzymuje cząsteczki, których średnica przekracza 0,6 mikrona. Pozwala to skutecznie eliminować z powietrza większość zagrożeń. Włóknina natomiast szybciej wysycha i nie gromadzi wilgoci, tak jak papier. Dlatego filtry z tego materiału rzadziej atakowane są pleśnią.
Zużycie filtra kabinowego
To, że filtr nadaje się do wymiany można poznać po nadmiarze wilgoci skraplającej się na szybach samochodu. Jest to charakterystyczny objaw zapchanego lub zawilgoconego filtra. Także zbyt głośna praca wentylatorów może świadczyć o zapchaniu filtra przeciwpyłowego. Czasami na jego powierzchni pojawia się pleśń lub grzyb, a wtedy dodatkowym objawem jest nieprzyjemny zapach wydobywający się z wentylacji. Nie da się natomiast określić czasu, po jakim element nadaje się do wymiany. Dlatego zaleca się regularną wymianę co 15 – 20 tys. km lub raz do roku.
Powietrze, którym oddychamy prowadząc samochód ma niebagatelny wpływ na zdrowie i samopoczucie kierowcy. Także pasażerowie mogą odczuwać skutki jazdy w niewywietrzonej kabinie. Tym bardziej, że coraz częściej korzystamy z samych nawiewów i klimatyzacji, a okna pozostawiamy zamknięte. Dlatego bardzo ważne jest dbanie o jakość powietrza we wnętrzu samochodu i regularna wymiana filtra przeciwpyłowego.