Dodatki do diesla cieszą się coraz to większą popularnością. Dzięki nim mamy szansę zwiększyć moc naszego samochodu, usprawnić jego wydajność i żywotność. Możemy je stosować zarówno w nowych, jak i starych samochodach. Jakie środki najlepiej wybrać oraz jak je stosować?
Jakie dodatki do diesla możemy spotkać?
Najczęściej są to środki czyszczące silnik z wszelkich osadów oraz nagarów. Są one stężone lub występują w postaci nierozcieńczonej, co wspomaga oczyszczenie układu wtryskowego silnika.
Jeśli chcemy jednak przeczyścić nasz układ wtryskowy używajmy specyfiku nie przy każdym tankowaniu, lecz przy wymianie oleju. W przypadku gdy mamy do czynienia ze starym silnikiem diesla musimy wiedzieć, że nie tolerują one zbytnio niskiej zawartości siarki. W tym celu zostały stworzone specjalne dodatki, które dedykowane są starszym dieslom.
Preparat ten zapewnia właściwe parametry smarne, ponieważ siarka posiada właściwości smarne, więc mając do czynienia ze zbyt niskim jej stężeniem możemy spodziewać się awarii silnika.
Istnieją również dodatki antybakteryjne do paliwa, dzięki którym nie istnieje ryzyko zatkania się filtru paliwa, a także korzystnie wpływają na naszą karoserię, spowalniając procesy korozji. Przeznaczone są raczej do aut, które nie są zbyt często eksploatowane.
Kiedy warto stosować dodatki do diesla, a kiedy nie?
W przypadku, gdy mamy do czynienia z nowoczesnymi silnikami, które sterowane są za pomocą komputera musimy bardzo uważać ze wszelkimi ulepszaczami. Komputer rozpoznaje każdą zmianę w składzie paliwa, a następnie dostosowuje pracę jednostki napędowej, jednak może zdarzyć się, iż urządzenie nie wykryje danej zmiany, na przykład zbyt wysokiej temperatury spalania lub spalania stukowego, co może skończyć się tragicznie dla naszego silnika.
Kiedy mamy do czynienia z nowymi samochodami nie warto stosować jakichkolwiek ulepszaczy, wtedy możemy tankować raz na jakiś czas najlepszą benzynę – owszem, jej cena jest znacznie wyższa, ale zawiera ona także pewne komponenty czyszczące. O dodatkach do paliwa zacznijmy myśleć wtedy, gdy auto będzie miało solidny przebieg.
Specyfiki zadziałają w momencie, gdy silnik samochodu był prawidłowo eksploatowany i funkcjonował normalnie, a także gdy tankowane było dobrej jakości paliwo. Wtedy możemy spodziewać się korzystnych efektów oczyszczania wtryskiwaczy, które naturalnie zabrudziły się podczas użytkowania.
Pamiętajmy, by nie przedobrzyć z ilością dodatków do paliw, ponieważ może to doprowadzić do rozpuszczenia gumowych elementów w zbiorniku. Kupujmy również specyfiki, które cieszą się popularnością i pochodzą od renomowanych producentów. Nie są o wiele droższe, a dają nam gwarancję jakości. Jeśli użyjemy najtańszych specyfików może okazać się, że spowodujemy tym awarię naszego samochodu. Produkt powinien posiadać certyfikat jakości, jeśli go nie ma – nie warto ryzykować.
Czyszczenie układu wtryskowego w silnikach diesla
Płyny te mają za zadanie:
- poprawić przepływ i stopień spalania paliwa, dzięki czemu praca silnika zostanie zoptymalizowana,
- wyregulować smarowanie,
- ochronić wtryskiwacze przed korozją,
- ograniczyć zużycie paliwa nawet o 20 procent.
Depresatory
Są to preparaty stosowane przede wszystkim zimą, gdzie temperatura spada mocno poniżej zera lub w baku mamy letni olej napędowy. Produkt ten obniża temperaturę wytrącania się parafiny nawet o kilka stopni Celsjusza. Ponoć istnieją dodatki, które przy temperaturze ponad -30 stopni Celsjusza utrzymują płynność oleju napędowego. Musimy jednak dolać go w odpowiednim czasie, bo gdy będzie już za późno nie będzie miało to najmniejszego sensu.
Wielofunkcyjne dodatki uszlachetniające
Odpowiadają one za:
- oczyszczenie układu paliwowego z nagarów oraz osadów,
- pochłanianie wody z benzyny, dzięki czemu zachowana jest ochrona przed korozją,
- utrzymanie układu paliwowego i zasilania w czystości, przez co benzyna spala się całkowicie, a co za tym idzie – zmniejsza się zużycie paliwa i emisja toksycznych związków w spalinach.
Tego typu specyfiki są mniej stężone niż środki do czyszczenia wtrysku.
Oktan booster
To dodatek, który zwiększa liczbę oktanową, stosowany przede wszystkim do smarowania silników starszej generacji, gdzie wlewane było paliwo bezołowiowe.
Ważne informacje
Według opinii niektórych specjalistów samochód powinien jeździć wyłącznie na czystym paliwie, nie stosując żadnych dodatków, paliwa tankowane na stacjach muszą jednak spełniać odpowiednie normy. Komputer, który steruje pracą silnika zaprogramowany jest do określonego rodzaju paliwa, a ulepszacze mogą niekorzystnie wpłynąć na jego pracę.
Co więcej mogą też przyczynić się do złej temperatury spalania, czy mniejszej trwałości silnika, przez co czeka nas niemały wydatek na naprawę lub, w najgorszym przypadku, wymianę.
Musimy więc używać dodatków z głową i na własną odpowiedzialność. Nie zapominajmy, że ich celem jest pomoc dla naszego samochodu, a tą osiągniemy tylko w przypadku właściwego stosowania wysokiej jakości produktów. Kosztują od 25 do 80 złotych.