Audi A4 B5 jest samochodem cieszącym się w Polsce sporą popularnością. Użytkownicy cenią A4 głównie dzięki jego konserwatywnej stylistyce, przystępnej cenie, prestiżowi marki oraz niezawodności silnika 1.9 TDI.
Audi A4 B5 w wersji sedan miało swoją premierę w 1994 roku a w 1995 roku Audi włączyło do oferty także wersję kombi, określaną powszechnie jako Avant. W 1997 roku do sprzedaży trafiła usportowiona odmiana S4 o mocy 265 koni mechanicznych. 1999 rok przyniósł A4 B5 drobny face-lifting, a rok później Audi włączyło do oferty najmocniejszą wersję samochodu – RS4 o mocy 380 koni mechanicznych. W 2000 roku wycofano także z salonów Audi A4 B5, które zostało zastąpione przez wersję B6. Pomimo tego wersja Audi RS4 B5 sprzedawana była w salonach przez kolejne dwa lata.
Audi A4 B5 – najczęstsze problemy
Najbardziej polecanym motorem benzynowym jest R4, który nie jest nadmiernie wysilony i dzięki temu nie sprawia większych problemów eksploatacyjnych. Mocniejsze silniki V6 bywają już dosyć zniszczone przez poprzednich kierowców. Wersja 2,8 litra bywa kłopotliwa ze względu na częste defekty pompy olejowej.
W kategorii silników wysokoprężnych wyborem godnym uwagi jest popularne 1.9 TDI, warto jednak przed zakupem pamiętać, iż większość egzemplarzy dostępnych na rynku wtórnym posiada spory przebieg, przekraczający często 300 tysięcy kilometrów a co za tym idzie należy liczyć się z awariami osprzętu. Elementem ulegającym zużyciu ze względu na wiek i eksploatacje jest często sprzęgło Audi A4 B5.
Egzemplarze z początku produkcji wyposażone są w problematyczną pompę rozdzielaczową, jednakże pomimo wysokich przebiegów są tańsze w eksploatacji, niż wersje uzbrojone w pompowtryskiwacze. Nowsze odmiany 1.9 TDI mają często problemy ze wspomnianymi pompowtryskiwaczami oraz turbosprężarkami.
Zawieszenie Audi A4 B5 jest jego słabym punktem, szybkiemu zużyciu ulegają szczególnie przednie wahacze. Warto regularnie kontrolować stan zawieszenia, bo jeśli doprowadzimy do jego zaniedbania i w niespodziewanym momencie urwie się element prowadzący to koło stanie w poprzek i stracimy panowanie nad samochodem. Również amortyzatory i sprężyny mogą wymagać wymiany. Kolejnym słabym punktem Audi A4 B5 są luzy pojawiające się w układzie kierowniczym. Wiele egzemplarzy posiada pompę wspomagania która głośno pracuje. Częstą usterką jest także uszkodzenie pompki centralnego zamka, co skutkuje problemami z otwieraniem i zamykaniem wszystkich drzwi jednocześnie.
Audi A4 B5 nie jest najmłodszym samochodem, a co za tym idzie wypaleniu ulegają żarówki w panelu automatycznej klimatyzacji. Problemy mogą sprawiać także alternatory i rozruszniki. Usterki dotykają także układu chłodzenia, w którym występują problemy z pompą cieczy chłodzącej a także wycieki z nieszczelnej chłodnicy i przewodów gumowych.
Dostępność części do Audi A4 B5, zarówno używanych jak i zamienników, jest zadowalająca a ceny raczej nie są wysokie. Szukając oszczędności np. przy wymianie sprzęgła Audi A4 B5 warto zapoznać się z ofertą sklepów internetowych, takich jak sprzeglo.com.pl, w których znajdziemy dobrej jakości zamienniki w niskiej cenie.
Audi A4 B5 ze względu na wiek jest samochodem niedrogim w zakupie, niestety decydując się na jego zakup musimy liczyć się z dodatkowymi wydatkami na remont zawieszenia i naprawę usterek osprzętu silnika, układu chłodniczego czy części ulegających naturalnemu zużyciu np. sprzęgło Audi A4 B5.