Awaria w trasie to najczęstszy powód korzystania z pomocy innego kierowcy. W niektórych przypadkach wystarczy wymiana przepalonego bezpiecznika czy przebitego koła. Zdarzają się jednak sytuacje, w których unieruchomiony pojazd musi zostać odholowany do warsztatu. Niesprawne auto pozostawione na poboczu może stanowić zagrożenie dla innych pojazdów. Dlatego jeżeli nasz samochód ulegnie awarii, jesteśmy zobowiązani usunąć go z drogi. O ile w przypadku awarii na autostradzie jesteśmy zobligowani wezwania profesjonalnej pomocy drogowej, o tyle na zwykłej drodze możemy skorzystać z pomocy innego kierowcy.
Jakie samochody można holować?
Widok holujących się pojazdów był kiedyś o wiele częstszy niż dzisiaj. Popularne odpalanie „na pych” stanowiło codzienny element zmagań kierowców. Współcześnie holowanie stosuje się jedynie w przypadku awarii, ponieważ nowoczesnych silników nie wolno uruchamiać „na zaciąg (pych)”. Nie we wszystkich pojazdach też możliwe jest stosowanie holu. Nie wolno na przykład ciągnąć unieruchomionych pojazdów z napędem hybrydowym, lub takich, które posiadają automatyczną skrzynię biegów. Niewskazane jest także holowanie pojazdów z napędem na cztery koła, ponieważ grozi to uszkodzeniem centralnego mechanizmu różnicowego. W samochodach 4×4 należy przełączyć napęd na jedną oś. Poza tym, jeśli unieruchomiony samochód wyposażony jest w tradycyjny silnik i posiada sprawne układy: hamulcowy oraz kierowniczy – może być holowany.
Co o holowaniu mówią przepisy?
Istnieją dwa rodzaje połączeń holowanych pojazdów: sztywny i giętki. W samochodach osobowych najczęściej stosuje linki holownicze, ponieważ są wygodne w przechowywaniu. Ostatnio dostępne są także sztywne połączenia holownicze, które mają postać składanych rurek.
- Odległość samochodów na holu sztywnym nie powinna przekraczać trzech metrów. W przypadku holu giętkiego, długość linki holowniczej powinien mieścić się w granicach 4-6 m.
- Ponadto linka musi być poprawnie oznakowana chorągiewką na środku.
- W pojeździe holowanym z tyłu po lewej stronie powinien być umieszczony trójkąt ostrzegawczy, a w razie złych warunków, lub jazdy po zmroku – muszą być włączone światła pozycyjne.
- Samochód holujący powinien mieć włączone światła mijania.
- Prędkość z jaką porusza się holowany zespół pojazdów nie może przekraczać 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h poza nim.
Nieprzestrzeganie powyższych przepisów grozi otrzymaniem mandatu. Ponadto źle oznakowane pojazdy holowane stanowią poważne zagrożenie dla ruchu.
Zasady holowania
Bezpieczne przeprowadzenie holowania wcale nie jest łatwe. Dlatego oprócz przestrzegania przepisów ważne jest stosowanie się do kilku zasad.
- Po pierwsze za kierownicą holowanego pojazdu powinien zasiadać doświadczony kierowca.
- Linkę należy utrzymywać w stałym napięciu, aby nie dostała się pod koła, albo nie została zerwana przy ruszaniu.
- Samochód holujący powinien ruszać bardzo powoli, a jego kierowca musi unikać gwałtownych zachowań.
- Obaj kierowcy powinni być w stałym kontakcie i ustalić sposób porozumiewania.
- Trasa przejazdu powinna być możliwie jak najkrótsza i z góry ustalona przez obu kierowców.
- Kluczyk w stacyjce auta holowanego powinien być przekręcony do pozycji, która uniemożliwi zablokowanie się kół.
- Obaj kierowcy powinni być mocno skoncentrowani na wykonywanym zadaniu.
- Samochody powinny być prawidłowo oznakowane i poruszać się z niewielką prędkością.
Należy też pamiętać, że w samochodzie holowanym, którego silnik jest wyłączony – hamulce działają bez wspomagania i operowanie nimi wymaga użycia większej siły. Także kierownica pozbawiona wspomagania stawia większy opór.
Linki holownicze
Linka holownicza nie należy do zestawu obowiązkowych przedmiotów, które muszą być na wyposażeniu samochodu. Niemniej jednak warto wyposażyć się w hol dobrej jakości na wypadek awarii. Dotyczy to nie tylko właścicieli pojazdów używanych, ale także nowych samochodów, które także potrafią zaskakiwać kierowców nagłym unieruchomieniem. Linki holownicze posiadają różne parametry. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na uciąg, czyli dopuszczalną masę holowanego pojazdu. W przypadku samochodów osobowych wystarczający jest hol do 2100 kg, ale samochody dostawcze powinny być wyposażone w linkę wytrzymującą co najmniej 4 tony i więcej. Na rynku dostępne są zarówno zwykłe taśmy parciane (najczęściej w kolorze pomarańczowym), jak i liny plecione. Dobre rozwiązanie stanowią linki elastyczne, które skracają się wraz ze zmniejszaniem dystansu pomiędzy pojazdami. Linki stalowe są czasem wyposażone w sprężynę niwelującą szarpnięcia przy ruszaniu i przyspieszaniu. Ważne są także odpowiednie stalowe haki, które umożliwiają zamocowanie. Pamiętajmy: długość zakupionej linki musi mieścić się w przedziale 4-6 m.
Mocowanie holu
Bez względu na to, czy zdecydujemy się na składany hol sztywny czy popularną linkę holowniczą, musimy pamiętać o poprawnym mocowaniu. Większość współczesnych aut posiada specjalne uchwyty ukryte pod klapką – w zderzakach przednim i tylnym. Należy wkręcić w nie specjalny zaczep, który znajduje się w podstawowym zestawie wyposażenia auta. Dopuszczalne jest także zamocowanie holu na sztywnym elemencie zawieszenia lub amortyzatorze. Niewolno natomiast mocować holu do osi, drążków kierowniczych lub zderzaków.
Holowanie pomaga w sprawnym usunięciu unieruchomionego pojazdu z drogi. W przypadku awarii, dzięki pomocy innego kierowcy możemy łatwo doprowadzić samochód do warsztatu, nie ponosząc dodatkowych kosztów związanych z wzywaniem pomocy. Aby bezpiecznie przeprowadzić holowanie, należy przede wszystkim zastosować się do przepisów i przestrzegać kilku zasad kierowania samochodem podczas holowania.