Etykiety na oponach. Jakie informacje zawierają i co oznaczają poszczególne symbole?

0
5700
Etykiety na oponach

W myśl przepisów wprowadzonych przez Unię Europejską, wszystkie sprzedawane opony muszą posiadać etykietę informującą o parametrach produktu. Etykieta informacyjna ma postać naklejki umieszczonej na zewnętrznej stronie opony. Swoim wyglądem przypomina etykiety energetyczne znajdujące się na sprzęcie RTV/AGD. Na etykiecie znajduje się oznaczenie klasy energetycznej opony, a więc tego, w jaki sposób dana opona wpłynie na zużycie paliwa. Ponadto naklejka informuje o drodze hamowania na śliskiej nawierzchni. Ostatnia informacja dotyczy poziomu generowanego hałasu i wyrażona jest w decybelach. Jak należy traktować te oznaczenia?

Efektywność paliwowa

Nietrudno się zorientować, że informacje zawarte na produktach przemysłu oponiarskiego, mają przede wszystkim zwracać uwagę na parametry związane z bezpieczeństwem i ekologią. Dlatego na etykiecie nie znajdziemy informacji o rozmiarze czy profilu opony. Pierwsza informacja związana jest z oporami toczenia opony. Im wyższa efektywność paliwowa produktu, tym niższe są opory toczenia opony i mniejsze zużycie paliwa. To właśnie ten parametr wydaje się najbardziej interesować twórców unijnych przepisów, które obowiązują od 2012 roku. Z niższym zużyciem benzyny i oleju napędowego wiąże się mniejsza emisja CO2. Efektywność energetyczna na etykiecie wyrażona jest w postaci liter od A do G, a ikona informująca o rodzaju parametru, to dystrybutor paliwa. Eksperci udowadniają, że stosowanie ogumienia o najwyższej efektywności paliwowej (A), może przynieść oszczędności dochodzące do 20 procent. O tyle mniej jest w stanie spalić samochód wyposażony w ekologiczne opony. Należy jednak pamiętać, że z niższymi oporami toczenia, które sprzyjają oszczędnościom energetycznym, wiąże się pogorszenie przyczepności opony. Wybór pasujących nam parametrów opony stanowi rodzaj kompromisu pomiędzy trzema różnymi cechami wyróżnionymi na etykietach.

Bezpieczeństwo

Zachowanie się na śliskiej nawierzchni to parametr, który najlepiej opisuje własności opony związane z bezpieczeństwem. Dlatego na etykiecie znajdziemy ikonkę (chmura deszczowa) pozwalającą od razu zorientować się o jaki parametr chodzi. Własność wyrażona jest literkami A,B,C oraz E i F. Brak w kolejności litery D podyktowany jest potrzebą wyraźnego oddzielenia pierwszych trzech klas opon od pozostałych. Kategoria G została uznana już za zbyt niebezpieczną i nie występuje. Jeśli decydujemy się na zakup opony o niskich oporach toczenia, będzie się ona charakteryzować gorszą przyczepnością na mokrej nawierzchni. Sami musimy zdecydować, który parametr jest dla nas ważniejszy i który bardziej odpowiada naszemu stylowi jazdy. Niemożliwe jest aby opona posiadała najwyższą efektywność paliwową, a jednocześnie charakteryzowała się najkrótszą drogą hamowania na śliskiej nawierzchni.

Hałas

Podobna zależność występuje jeżeli weźmiemy pod uwagę ostatni parametr, a więc poziom generowanego hałasu. Opona o wysokiej efektywności jeśli chodzi o hamowanie, podczas jazdy będzie głośniejsza niż opona ekologiczna. Lepsza przyczepność na mokrym asfalcie wiąże się z wyraźniejszym bieżnikiem na oponie i większą ilością lamelek. A to właśnie obfita rzeźba bieżnika odpowiada za generowany przez oponę hałas.

Na etykiecie dane dotyczące hałasu wyrażone są w decybelach oraz w formie zamalowanych fal dźwiękowych. Aby poprawnie posługiwać się tym oznaczeniem, warto sobie zdać sprawę, że różnica trzech decybeli, w rzeczywistości daje obniżenie hałasu o połowę. Parametr ten oznacza hałas jaki opony powodują na zewnątrz. Jednak może się on także przekładać na komfort jazdy wewnątrz auta. Zbyt wysoki poziom hałasu istotnie wpływa na zmęczenie kierowcy.

Etykiety stosowane na oponach od 2012 roku są przede wszystkim wyrazem troski Unii Europejskiej o środowisko naturalne. Mają na celu zmobilizowanie producentów opon samochodowych od poszukiwania najbardziej efektywnych rozwiązań. Świadczy o tym przede wszystkim zestawienie obok siebie trzech parametrów, które „kłócą się ze sobą” i w obecnym stanie technologii nie mogą być pogodzone. Podczas zakupu ogumienia ułatwiają jednak szybkie zorientowanie się w poszczególnych rodzajach opon. Polecając konkretny model opony koledze czy znajomemu warto zdawać sobie sprawę, że ten sam model będzie miał inne parametry w zależności od swojego rozmiaru. Poszczególne własności opon zmieniają się wraz z szerokością, wielkością i profilem opony.

W kolejnym artykule z tej serii napiszemy na temat etykiet na oponach motocyklowych (https://gmoto.pl/opony-cross-i-enduro,3491/), które naszym zdaniem wymagają poświęcenia osobnego tematu.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here