Wtryskiwacze: jak zadbać o układ zasilania silnika i przedłużyć żywotność wtryskiwaczy?

0
1023
Wtryskiwacze

Współczesne jednostki napędowe, które montowane są pod maską samochodów, charakteryzują się dynamiką i dużą mocą. Zgodnie z ideą downsizingu lepsze osiągi uzyskuje się mimo zmniejszenia pojemności silników i ich wielkości. Dynamika i moc idą w parze z oszczędnością paliwa i zmniejszoną emisją dwutlenku węgla. Podniesienie efektywności jednostek napędowych stało się możliwe, między innymi, dzięki zastosowaniu nowoczesnych układów zasilania. Wtryskiwacze odpowiedzialne za dostarczanie paliwa do komory spalania sterowane są przez komputer, a ich poprawne działanie uzależnione jest od wielu czynników. Jednym z nich jest jakość tankowanego paliwa, które powinno być całkowicie pozbawione zanieczyszczeń.

Współczesne układy zasilania

Układ zasilania współczesnych silników spalinowych oparty jest na wtryskiwaczach. W jednostkach napędowych o zapłonie iskrowym, wtryskiwacze wyparły całkowicie dawniej stosowane gaźniki. Silniki wysokoprężne zasilane są przez nowoczesne systemy pompo-wtryskiwaczy oraz common rail. Paliwo tłoczone jest do układu wtryskowego pod odpowiednim ciśnieniem, za które odpowiada zasilana elektrycznie pompa paliwowa. Współczesne elementy układu wtryskowego są bardzo delikatne i wrażliwe na jakość podawanego paliwa. Wtryskiwacze mogą znajdować się w układzie dolotowym, lub być wkręcane bezpośrednio w głowicę silnika. Są bardzo dokładnymi zaworami, które odpowiadają za zasilanie komory spalania mieszanką paliwowo-powietrzną wtłaczaną w odpowiedniej chwili i pod odpowiednim ciśnieniem. Wartość ciśnienia, z jakim mieszanka wtłaczana jest do cylindra, w najnowocześniejszych silnikach z wtryskiem common rail dochodzi nawet do 1600 barów! Jednocześnie wtryskiwacze poddawane są bardzo wysokiej temperaturze i muszą działać w ekstremalnie trudnych warunkach. Wszystko to sprawia, że stanowią jeden z najdelikatniejszych elementów dzisiejszych silników.

Jakość paliwa

Paliwo znajdujące się w zbiorniku samochodowym nigdy nie jest idealnie czyste. Po pierwsze jego jakość na stacjach benzynowych bywa różna. Ponadto w paliwie gromadzą się drobinki rdzy pochodzące ze zbiornika i inne zanieczyszczenia, których przybywa z biegiem lat. Dlatego między innymi w starszych pojazdach czasem wymienia się bak mimo, że nie jest uszkodzony mechanicznie. Paliwo pompowane jest ze zbiornika do układu zasilania silnika. Po drodze napotyka filtr paliwa, który ma za zadanie oczyszczenie płynu z nieczystości. To od jakości i efektywności filtra zależy w dużej mierze czystość paliwa, które trafia do układu wtryskowego. Jednak najmniejszych zanieczyszczeń nie jest w stanie usunąć żaden filtr. Z czasem odkładają się one na wtryskiwaczach, powodując ich stopniowe zatykanie. Proces prowadzi do tak zwanego „lania wtryskiwacza”, czyli sytuacji, w której nieprawidłowo działający zawór ani w pełni się nie otwiera, ani do końca nie zamyka, prowadząc do utraty mocy i nadmiernego spalania paliwa. Objawami awarii wtryskiwaczy są kłęby dymu wydobywające się z rury wydechowej oraz problemy z rozruchem samochodu czy niemiarowa praca silnika. Ostatnim etapem destrukcji wtryskiwacza może być całkowite przerwanie pracy iglicy, co może doprowadzić do „spalania detonacyjnego”, a więc niekontrolowanego wybuchu mieszanki w komorze spalania. Skutkiem tego jest zazwyczaj poważne uszkodzenie silnika.

Niektóre silniki są bardziej odporne na jakość paliwa, a inne wyjątkowo wrażliwe. Największe straty w układzie zasilania może spowodować zanieczyszczone paliwo w samochodach z bezpośrednim wtryskiem. Istnieją także jednostki napędowe wprost słynące z niskiej odporności na kiepskie paliwo. Należą do nich na przykład silniki znane z BMW serii 3.

Środki do rozpuszczania zanieczyszczeń

Aby zapobiec odkładaniu się zanieczyszczeń we wtryskiwaczach, producenci akcesoriów motoryzacyjnych opracowali specjalne substancje, które dolewa się do paliwa. Ich zadaniem jest rozrzedzanie wszelkich substancji stałych, które znajdują się w paliwie. Preparaty mają także zdolność wypłukiwania osadu z wtryskiwaczy, dzięki czemu układ pozostaje czysty. Substancje nie są drogie, a ich stosowanie polega na dolewaniu odpowiedniej dawki płynu do baku podczas tankowania paliwa. Wśród oferowanej chemii motoryzacyjnej bez trudu odnaleźć można najbardziej odpowiedni preparat. Głównym rozróżnieniem, o którym należy koniecznie pamiętać jest rodzaj silnika, do jakiego przeznaczony jest dany preparat. Inne substancje dolewa się do benzyny, a inne do diesli. Wśród dostępnych na rynku preparatów warto wyróżnić:

  • K2 Diesel
  • Liqui Moly
  • K2 Benzin
  • Panther P1+P2
  • STP
  • R3 Fuel

Dzisiejsze układy zasilania silników benzynowych i diesli sterowane są elektronicznie. Za ich poprawną pracę odpowiada komputer oraz rozbudowany system czujników. Oprócz elektroniki, za  dostarczanie mieszanki paliwowej do komory spalania odpowiedzialne są wtryskiwacze. Są to zaawansowane technicznie zawory, sterowane impulsami elektrycznymi. Ich poprawnie działanie oraz bezawaryjność bardzo mocno uzależniona jest od jakości tankowanego paliwa. Dlatego posiadając samochód z bezpośrednim wtryskiem powinniśmy odwiedzać tylko zaufanych dystrybutorów paliwa, a także stosować uzdatniacze do oczyszczania wtryskiwaczy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here