Układy hamulcowe Audi

0
1064
Układy hamulcowe Audi

Jedna z trzech najpoważniejszych niemieckich marek, nadających tempo na europejskim rynku motoryzacyjnym. Firma która od przeszło 100 lat produkuje samochody najwyższej klasy, dziś stanowi jeden z filarów koncernu VAG – Volkswagen Audi Group. Modele tej niemieckiej marki obecne są praktycznie we wszystkich segmentach i klasach – włączając w to wyścigowe serie DTM, WRC, Le Mans i wiele innych. Współczesne samochody Audi mogą pochwalić się ogromną ilością innowacyjnych i zaawansowanych technicznie rozwiązań. Jednakże dziś skupimy się na systemach hamulcowych. Układ hamulcowy Audi – jest jedną z ważniejszych składowych części charakteru marki z Ingolstadt , przyciągających rzesze pasjonatów. Lecz czym odróżniają się rozwiązania stosowane w pojazdach Audi od analogicznych produktów Hondy czy też Opla.

Jedna z trzech najpoważniejszych niemieckich marek, nadających tempo na europejskim rynku motoryzacyjnym.  Firma która od przeszło 100 lat produkuje samochody najwyższej klasy, dziś stanowi jeden z filarów koncernu VAG – Volkswagen Audi Group. Modele tej niemieckiej marki obecne są praktycznie we wszystkich segmentach i klasach – włączając w to wyścigowe serie DTM, WRC, Le Mans i wiele innych. Współczesne samochody Audi mogą pochwalić się ogromną ilością innowacyjnych i zaawansowanych technicznie rozwiązań. Jednakże dziś skupimy się na systemach hamulcowych. Układ hamulcowy Audi – jest jedną z ważniejszych składowych części charakteru marki z Ingolstadt , przyciągających rzesze pasjonatów. Lecz czym odróżniają się rozwiązania stosowane w pojazdach Audi od analogicznych produktów Hondy czy też Opla.

W przeciągu trzech ostatnich dekad, stałym partnerem koncernu VAG i dostawcą układów hamulcowych do samochodów spod znaku czterech pierścieni była marka Girling. Niemniej jednak, na początku lat 90-tych władze Audi zdecydowały się zmienić dostawcę – wybór padł na firmę ATE. Wraz z pojawieniem się rodziny modelowej „A” (A3, A4, A6, A8) pozycja ATE tylko się wzmacniała, aż do dnia dzisiejszego.

Razem ze wzrostem mocy generowanej przez jednostki napędowe oraz dynamiki jazdy, inżynierowie Audi rozpoczęli poszukiwania rozwiązań które umożliwią sprostanie sytuacji. Pierwszy efekt starań specjalistów z Audi zauważyć możemy w drugiej generacji modelu A8 wyposażonego w topową jednostkę napędową W12. W jej przypadku po raz pierwszy zamontowano seryjnie sześciotłoczkowy system hamulcowy autorstwa Brembo – z tarczą hamulcową o średnicy 385 mm. W późniejszych latach układy hamulcowe sygnowane przez legendarne Brembo stały się jednym z rozpoznawalnych elementów wyposażenia sportowych modeli od Audi: RS4, RS5, RS6, S6, S7. Jeszcze jedną innowacją (która wypróbowana została w prestiżowym A8 D3) były ceramiczne tarcze hamulcowe Audi. Niewiarygodna wręcz odporność na wysokie temperatury generowane w czasie hamowania, wysoka żywotność kompozytowych tarcz wespół z siłą sześciotłoczkowych zacisków Brembo gwarantowały flagowemu Audo A8 fenomenalne właściwości.

Zupełnie inny rozdział moglibyśmy napisać o segmencie aut terenowych, SUV-ów. Audi od kilku lat bardzo konsekwentnie rozwija gamę swoich crossoverów – w jej skład wchodzą modele Q1, Q3, Q5 i topowe Q7. Ze względu na szeroką gamę dostępnych jednostek napędowych – uterenowione modele Audi otrzymało  kilka typów układów hamulcowych. Audi Q7, dzięki swojemu bliskiemu pokrewieństwu z Porsche Cayenne i Volkswagenem Touaregiem wyposażone zostało w wyjątkowo skuteczne zaciski Brembo. Ceramiczne tarcze hamulcowe w Audi Q7 były dostępne jako opcja. Sportowe wersje znacznie młodszych modeli Q3 i Q5 nie otrzymały już ekstremalnie wydajnych ceramicznych tarcz, lecz mocne zaciski i tarcze o średnicy 345 mm. Dokładniej o wyborze klocków do Audi – tu

Na koniec kilka słów o samochodach supersportowych. Od 2006 roku uwagę wszystkich przyciąga model R8. W jego przypadku rozmowy o układzie hamulcowym sprowadzają się do poszukiwań pokrewieństwa z modelami Lamborghini, a nie Audi. Wspólne z Galardo są tarcze oraz klocki hamulcowe Audi R8 – dzięki temu R8 zapewnia dużo mocniejsze wrażenia w czasie jazdy niż modele Audi S i RS.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułLetni i zimowy płyn do spryskiwaczy – co i jak
Następny artykułJak unikać stłuczek samochodowych?
Adam Szymoniak
Motoryzacją interesuje się od wczesnych lat 90. To wtedy stawiałem swoje pierwsze kroki związane z mechaniką samochodową. Jestem wiernym fanem niemieckich marek, a jedną z nich użytkuję na co dzień :-)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here