Osłona silnika – przydatna rzecz?

0
745
Osłona silnika

W polskich samochodach dosyć często możemy spotkać się z osłoną pod silnik. Większość producentów od razu wyposaża je w dobrej jakości osłony, by chronić serce naszego pojazdu. W innych krajach nie jest to jednak aż tak oczywiste. Dlaczego? Czy warto zatem zdecydować się na dodatkowy zakup osłony silnika?

Po co nam osłona silnika?

Przyda nam się szczególnie w miejscach, gdzie mamy do czynienia z zanieczyszczonymi jezdniami, na których są kałuże, błoto, a zimą pokryte są śniegiem i solą. W krajach, w których panuje ciepły klimat osłony silnika nie są więc przydatne.

Jeśli kupujemy nowy samochód w Polsce możemy być pewni, że posiada on osłonę. W przypadku, gdy sprowadzamy samochód lub kupujemy używany, warto upewnić się czy osłona jest zamontowana – mogła też ulec zniszczeniu przy ewentualnej kolizji drogowej.

Kiedy poruszamy się po zanieczyszczonych drogach w warunkach, które nam nie sprzyjają brak osłony silnika może doprowadzić do licznych awarii, takich jak:

  • Awaria osprzętu: szczególnie wrażliwe na wilgoć, sól oraz błoto są alternatory, jeśli te czynniki dostaną się do ich wnętrza może dojść do zwarcia oraz korozji. W niektórych przypadkach piasek może także uszkodzić łożyska.
  • Problemy z elektryką: biorąc pod uwagę zalecenia, wszystkie elektryczne połączenia znajdujące się w komorze silnika powinny być odpowiednio zabezpieczone przed wodą. W innym wypadku, gdy dojdzie do wilgoci się pod maską, dotrze ona do styków, co doprowadzi do awarii.
  • Korozja: jeśli pod maską przez długi czas zostanie błoto oraz sól drogowa jest to najprostsza droga do powstania korozji.

Montując osłonę silnika w naszym samochodzie możemy spodziewać się:

  • czystej komory silnika,
  • ochrony przed wilgocią, wodą, błotem, kurzem, uderzeniami kamieni,
  • ochrony miski olejowej,
  • braku nadmiernej korozji w komorze silnika,
  • szybszego nagrzewania się silnika w niskich temperaturach, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa oraz dłuższą żywotność silnika,
  • wygłuszenia pracy silnika.

Możemy też spotkać się z dosyć popularną opinią wśród przeciwników osłon, iż nie sprzyja ona silnikowi podczas wysokich temperatur w upalne dni – jest to nieprawda, nie pogarsza się przepływ powietrza ani nie zmniejsza się chłodzenie w komorze silnika. Tym zajmuje się układ chłodzenia, czyli chłodnica, wentylator oraz termostat. Osłona silnika zatem nie przyczynia się w żadnym stopniu do jego przegrzania.

Wybieramy właściwą osłonę silnika

Istnieją na rynku oryginalne osłony dedykowane do popularnych modeli samochodów, możemy również zakupić o wiele tańsze zamienniki. Przede wszystkim skupmy się na właściwym kształcie tego elementu: oryginalne osłony stworzone są pod wyposażenie i silnik danego samochodu, jeśli więc mamy do czynienia z zamiennikami uważajmy, by nie miały one uniwersalnego kształtu. W przypadku, gdy zakupimy taką osłonę musimy liczyć się z wieloma przeróbkami podczas montażu.

Zwróćmy także uwagę  na materiał, z którego wykonana jest dana osłona: tańsze warianty zrobione są z niskiej jakości tworzyw sztucznych, które mogą dosyć szybko ulec zniszczeniu. Lepiej zdecydować się na te, które wykonane są z tworzyw HDPE, czyli polietylenu o wysokiej gęstości, dzięki czemu będziemy mieć zapewnioną wysoką odporność mechaniczną oraz chemiczną, a także odporność na zmianę temperatur.

Tutaj musimy wziąć też pod uwagę nasze możliwości finansowe, choć warto wiedzieć, że nie należy oszczędzać na częściach tego typu, ponieważ dbają one o nasz silnik, dzięki czemu wydłuża się żywotność naszego samochodu, a wszelkie awarie z tym związane mogą być bardzo kosztowne.

Oryginalne osłony są dosyć drogie – mogą kosztować nawet kilka tysięcy – jeśli chodzi o luksusowe samochody. Do popularnych modeli aut średniej klasy musimy zakupić osłonę za około 300 złotych. Natomiast jeśli chodzi o zamienniki, jeden drugiemu nierówny. Nie decydujmy się zatem na najtańsze opcje, które po krótkim czasie pękną i narażą nas na kolejny wydatek. Niskiej jakości osłona kosztuje około 50 złotych, natomiast za dobrej jakości zamiennik wykonany z lepszego tworzywa zapłacimy ponad 100 złotych.

Samodzielny montaż osłony silnika

Jeśli chodzi o osłonę silnika nie czeka nas zbyt wiele pracy. W przypadku większości modeli samochodów przewidziana jest możliwość montażu – na podwoziu zostały umieszczone specjalne otwory bądź kołki, które służą do ich przytwierdzenia.

Najmniej pracy czeka nas oczywiście z montażem osłon oryginalnych, ponieważ są idealnie dopasowane do modelu naszego samochodu i nie musimy męczyć się z ich przerabianiem. W tym przypadku jedna osoba w zupełności da sobie radę, nie wiąże się to z żadnymi skomplikowanymi czynnościami.

Problem może pojawić się w przypadku zamienników, które często musimy odpowiednio dopasować, by zostały właściwie zamontowane na naszym silniku. Zazwyczaj okazuje się, że musimy przykładowo wywiercić dodatkowe otwory albo poprawić niektóre kształty, by osłona mogła być prawidłowo zamontowana. Pamiętajmy, że nie można robić niczego na siłę, warto zabrać się do tego na spokojnie i poprosić kogoś o pomoc.

Jeśli nie czujemy się pewni co do samodzielnego montażu osłon silnikowych poprośmy doświadczoną osobę o pomoc, możemy też udać się do zaufanego mechanika lub do ASO, co jednak wiąże się z dosyć wysokimi kosztami.

[Głosów:1    Średnia:5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułHolowanie pojazdu
Następny artykułHak holowniczy – jaki wybrać?
Adam Szymoniak
Motoryzacją interesuje się od wczesnych lat 90. To wtedy stawiałem swoje pierwsze kroki związane z mechaniką samochodową. Jestem wiernym fanem niemieckich marek, a jedną z nich użytkuję na co dzień :-)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here