Osadzenie felgi – czym jest?

0
11020
Osadzenie felgi

Decydując się na zakup felg aluminiowych musimy wziąć pod uwagę kilka ważnych parametrów. Nie każde będą bowiem pasowały do naszego samochodu. W tym celu należy wcześniej zebrać wiele przydatnych informacji, na przykład czym jest odsadzenie felgi i jakie ma znaczenie przy jej doborze.

Osadzenie felgi jest niezwykle istotnym parametrem

Odsadzenie felgi, nazywane też ET – EinpressTiefe lub Offset z języka angielskiego jest jednym z najważniejszych parametrów, na które musimy zwrócić uwagę przy wyborze felgi samochodowej, poza nim liczy się również rozstaw śrub oraz średnica otworu centralnego felgi.

Osadzenie felgi oznacza odległość w poziomie pomiędzy płaszczyzną montażu felgi, a płaszczyzną symetrią felgi, podawana najczęściej w milimetrach. Jeśli właściwie dobierzemy ET możemy mieć pewność, że koło idealnie zmieści się w nadkolu, nie dojdzie do obcierania o rant błotnika oraz elementy zawieszenia lub układu kierowniczego nawet, jeśli będziemy mieć do czynienia z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem samochodu.

Im mniejsze ET tym całe koło będzie znajdowało się bardziej na zewnątrz samochodu, tym samym poszerzony zostanie rozstaw kół.

Wpływ ET na zużycie elementów zawieszenia

Mało kto wie, że niewłaściwie dobrane odsadzenie felgi może doprowadzić do szybszego zużycia się elementów zawieszenia, następuje to wtedy, gdy ET nie mieści się w granicach normy. Należy więc zapoznać się z następującymi informacjami:

  • Dobierając ten parametr nie musimy ściśle stosować się do zaleceń producenta, choć jest to najlepsze rozwiązanie dla naszego samochodu. Jeśli jednak zakupimy takie felgi, które posiadają ET o kilka milimetrów inne od zalecanego nie powinno mieć to żadnego wpływu.
  • Ważne jest, by mieścić się w granicach normy, która zezwala na mniejsze ET od fabrycznego maksymalnie o około 1% rozstawu kół, przykładowo: jeśli nasz samochód ma rozstaw kół 150 centymetrów to ET może być mniejsze maksymalnie o 15 milimetrów.
  • W przypadku, gdy mamy więc zalecane fabryczne ET45 możemy zastosować felgę nawet z ET30. Pamiętajmy jednak, by opona nie wystawała poza obrys samochodu, nie powinniśmy więc dobijać do granic obowiązującej normy.
  • Jeśli mamy zamiar pójść w drugą stronę, czyli zdecydować się na felgi, które mają odsadzenie felgi większe, niż zalecane fabrycznie może to być maksymalnie o 5 milimetrów. Tutaj zmniejsza się rozstaw kół, co nie jest zalecanym zabiegiem w samochodach. Musimy bardzo uważać, by ramiona felgi nie obcierały o zacisk hamulcowy lub o elementy zawieszenia czy nadkola.

Przydatne wsparcie w zakresie osadzenia felg

W przypadku, gdy nie orientujemy się za bardzo w tematyce felg oraz ich właściwych parametrów najlepiej skorzystać z pomocy fachowców. Firmy, które zajmują się profesjonalną sprzedażą alufelg posiadają specjalnie wyszkolonych pracowników, którzy doradzą nam w kwestii doboru felg. W takim miejscu znajdziemy katalog zastosowań, który posiada wszelkie niezbędne parametry dla naszego samochodu.

Na co także zwrócić uwagę podczas kupna felg?

Tutaj musimy skupić się głównie na certyfikatach. Felga musi posiadać wytłoczone symbole atestów. W naszym kraju wydaje się certyfikat bezpieczeństwa z literą „B”. Na stronie producenta felg warto sprawdzić, czy felgi spełniają normy TUV. Rozmiar alufelg sprawdzimy w instrukcji obsługi, możemy jednak zamontować nieco inne felgi, różniące się nieznacznie parametrami.

Konieczne jest sprawdzenie liczby otworów mocujących i ich rozstaw, średnicy otworu centrującego, a także nośności felgi. Nie kupujmy tanich felg, z reguły wiąże się to z produkcyjnymi odpadami sprzedawanymi po niższej cenie.

Przygotujmy się na sporą inwestycję. Przykładowo, tradycyjne, pięcioramienne felgi do Skody Octavii to wydatek około 1500 złotych za komplet. W przypadku bardziej oryginalnych i skomplikowanych wzorów cena ta waha się od 2000 do 4000 złotych za komplet. Weźmy pod uwagę, że w autach luksusowych cena ta jest o wiele wyższa i sięga nawet kilkunastu tysięcy za komplet.

Felgi aluminiowe produkowane są w dwóch typach: jako felgi uniwersalne oraz dedykowane, czyli do konkretnych aut. Felgi uniwersalne wymagają najczęściej zastosowania pierścienia centrującego oraz śrub bądź nakrętek o odpowiedniej długości . Na ogół taki zestaw jest dołączany do kompletu felg aluminiowych. Jeśli chodzi o felgi dedykowane, nie trzeba używać żadnych pierścieni centrujących, ponieważ felga dokręcana jest przy użyciu śrub lub nakrętek pochodzących z wyposażenia samochodu.

Czy warto inwestować w felgi aluminiowe?

Felgi aluminiowe podczas kontroli w procesie produkcyjnym poddawane są specjalistycznym badaniom, eliminującym ukryte wady materiałowe. Jej powłoka składa się z kilku warstw, dzięki temu felga jest odpowiednio zabezpieczona i może być użytkowana zimą, bez względu na działanie czynników agresywnych.

Felgi aluminiowe, w przeciwieństwie do stalowych, są mniej podatne na odkształcenia przy dużych różnicach temperatur otoczenia. Mają także znacznie wyższą odporność na uderzenia, są znacznie lżejsze niż felgi stalowe, co znacznie podnosi nam komfort jazdy, poprawia osiągi oraz zmniejsza zużycie elementów zawieszenia.

[Głosów:4    Średnia:3.5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here