Mycie samochodu zimą: jak prawidłowo umyć auto?

0
6298
Mycie samochodu zimą

Zimą samochód jest szczególnie narażony na zabrudzenia. Mimo tego, wśród większości właścicieli panuje przekonanie, że nie należy myć auta przy niskich temperaturach. Tymczasem utrzymujący się na karoserii brud z błota pośniegowego może zawierać duże ilości soli, która niszczy lakier. Dlatego w sezonie zimowym o samochód powinniśmy dbać w sposób szczególny i myć go o wiele częściej, niż latem.

Powłoki lakiernicze samochodów

Karoserie współczesnych samochodów produkowane są z blachy ocynkowanej, która jest pokrywana wieloma warstwami lakieru. W prawdzie nowoczesne technologie sprawiają, że karoseria jest bardziej odporna na korozję, jednak sama powłoka lakiernicza posiada o wiele mniejszą grubość niż dawniej. Dlatego lakier bywa o wiele wrażliwszy na uszkodzenia mechaniczne. Piach z solą, a nawet drobny żwir, które są obficie sypane na nasze drogi w czasie zimy powodują mikrouszkodzenia w powłoce lakierniczej. Utrzymująca się na karoserii warstwa brudu dosłownie wżera się w karoserię powodując jej powolną destrukcję. Z tego względu zimą powinniśmy szczególnie dbać o czystość karoserii. Nawet jeżeli blachy samochodu pozostaną wolne od rdzy, piach z solą prędzej czy później spowoduje zmatowienie zewnętrznej warstwy lakieru.

W jakiej temperaturze można myć auto?

Specjaliści podkreślają, że zimą można spokojnie umyć samochód, jeśli temperatura powietrza wynosi co najmniej 2 st. C. Nie powinno się natomiast korzystać z myjni w czasie mrozu. Dotyczy to nie tylko myjni zewnętrznych, ale także takich, które znajdują się w ogrzewanych pomieszczeniach. Głównym problemem nie jest wcale zamarzająca woda na powierzchni karoserii, ale kłopot z dokładnym wysuszeniem auta po myciu. Jeżeli umyjemy samochód w mroźny dzień, nagromadzona wilgoć będzie utrzymywać się o wiele dłużej. W skrajnych przypadkach może od razu zamienić się w lód powodując kłopoty z otwarciem drzwi czy zamków. Największego jednak spustoszenia może dokonać woda utrzymująca się w miejscach, w których znajdują się układy elektryczne. Współczesne samochody są wprost przeładowane elektroniką, a jej zawilgocenie może spowodować poważne problemy z uruchomieniem auta czy prawidłowym działaniem systemów sterowanych elektronicznie.

Jeżeli jesteśmy z jakiś powodów zmuszeni do umycia samochodu w czasie mrozu, najlepiej zrobić to przed dłuższą podróżą i przestrzegać następujących zasad:

  • przed przystąpieniem do mycia zabezpieczyć zamki środkiem wypierającym wodę, np. WD40
  • dodatkowo można zakleić zamki taśmą samoprzylepną
  • po wyjeździe z myjni dosuszyć samochód ręcznie: usunąć resztki wody ręcznikiem papierowym ze wszystkich zakamarków
  • wytrzeć uszczelki
  • usunąć zacieki z szyb
  • wytrzeć pióra wycieraczek
  • włączyć ogrzewanie tylnej szyby i lusterek
  • włączyć ogrzewanie wewnątrz a nawiewy ustawić na szyby.

Z jakiej myjni skorzystać zimą?

Oczywiście idealnym rozwiązaniem byłoby umycie samochodu w ciepłym pomieszczeniu i pozostawienie go tam na kilkanaście godzin do całkowitego wyschnięcia. Większość właścicieli czterech kółek nie dysponuje jednak ciepłym garażem, a myjnie ręczne w ogrzewanych hangarach należą do najdroższych. Dlatego dla większości z nas pozostaje skorzystanie z myjni automatycznej lub bezdotykowej.

Myjnie automatyczne nie są dobrym rozwiązaniem na zimę. Zwłaszcza wtedy, gdy samochód pokryty jest wyraźną warstwą błota czy piachu. W takiej sytuacji działanie szczotek i gąbek może skończyć się porysowaniem powłoki lakierniczej. O wiele lepszą metodą mycia samochodu zimą jest skorzystanie z myjni bezdotykowej. Woda natryskiwana pod wysokim ciśnieniem pomoże nam spłukać zabrudzenia bez tarcia powierzchni karoserii. W dzisiejszych myjniach woda jest zmiękczana i podgrzewana. Zawiera też specjalne detergenty, które doskonale radzą sobie z rozpuszczaniem brudu zgromadzonego na powierzchni karoserii. Najlepiej jest skorzystać po kolei ze wszystkich programów, także tych oferujących woskowanie. Woski polimerowe nakładane w myjniach nadają się do stosowania także zimą. Takie zabezpieczenie zdecydowanie przyczynia się do ochrony lakieru przed promieniowaniem UV, solą i wpływem warunków zewnętrznych. Płynne środki ochronne są odporne na mróz. Nie zaleca się natomiast woskowania karoserii na mrozie zwykłymi kosmetykami.

Jak często myć auto zimą?

Częstość mycia samochodu zależy oczywiście od stopnia zabrudzenia auta. Zimą musimy dodatkowo pamiętać o soli, którą posypywane są drogi. Nawet jeśli karoseria naszego samochodu wygląda w miarę czysto, jego podwozie może być narażone na kontakt z solą i chemikaliami wywierającymi negatywne działanie na lakier. Dlatego powinniśmy pamiętać o dokładnym zmywaniu zabrudzeń z nadkoli i progów pojazdu. Generalnie przyjętą zasadą jest jednorazowe porządne umycie i woskowanie polimerowe samochodu oraz późniejsze wielokrotne spłukiwanie zabrudzeń. Jeżeli odpowiednio przygotujemy samochód do zimy myjąc go i woskując, potem możemy tylko spłukiwać sól i zabrudzenia nie wykorzystując wszystkich programów myjni. Kolejne porządne mycie możemy przeprowadzić wykorzystując cieplejsze dni, które także zdarzają się w sezonie zimowym. Jeżeli z powodu warunków atmosferycznych sól intensywnie sypana jest na drogi warto zmywać ją z karoserii auta częściej, a raz na jakiś czas urządzić porządną kąpiel.

Wokół mycia samochodu w sezonie zimowym narosło wiele mitów i nieporozumień. Przede wszystkim należy pamiętać, że uporczywe zabrudzenia pozostawione na powierzchni karoserii niszczą ją i powodują matowienie lakieru. Dlatego ważne jest utrzymywanie auta w czystości nawet podczas sezonu zimowego. Szczególnie groźne dla karoserii naszego samochodu są środki chemiczne wykorzystywane przez służby drogowe oraz sól sypana na drogi. Powinniśmy regularnie zmywać sól z powierzchni karoserii. Jednocześnie należy unikać mycia samochodu podczas wyraźnych spadków temperatury poniżej zera.

[Głosów:8    Średnia:3.8/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here