Łożyska ślizgowe – rodzaje, zastosowanie i smarowanie!

0
26692

Łożyska ślizgowe nie ma części pośredniczących, które są ruchome. W jego budowie występuje element obrotowy, znajdujący się w tzw. cylindrycznej panewce ze swobodnym pasowaniem. Łożyska te swoja nazwę zawdzięczają ślizganiu się czopa wału i tarciu ślizgowemu, które powstaje podczas pracy tych elementów. Różne rodzaje łożysk dostępne są w sklepie internetowym pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/21-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria

Zastosowanie łożysk ślizgowych

Zastosowań jest kilka, ale najczęściej można je spotkać w:

– niewielkich konstrukcjach z niewielkim obciążeniem,

– podczas gdy osiągnięcie ogromnej dokładności montażu jest ciężkie do wykonania,

– jeżeli występuje konieczność zastosowania cichobieżności łożyska,

– w przypadku bardzo dużej prędkości obrotowej,

– jeżeli konieczne jest, aby łożyska wygłuszały drgania wału

– jednym z ważniejszych jest także przenoszenie wielkich ciężarów.

Smarowanie i smary

Bardzo ważną funkcję w łożyskach ślizgowych pełni tarcie, a co za tym idzie potrzebne są smary, które niwelują tarcie między działającymi na siebie powierzchniami. Powoduje to także wolniejsze zużywanie się ich działania. Co ważne – smary także ochładzają powierzchnie tarcia, co kojąco wpływa na elementy pracujące.

Właściwe smary powinny spełniać kilka cech, a przede wszystkim powinny:

– obniżać koszty użytkowania urządzeń,

– wyciszać pracę,

– obniżać temperaturę pracy tych łożysk,

– przedłużać okres smarowania i powodować wydłużanie żywotności tych elementów,

– niektóre ze smarów mają również funkcję odporności na działanie w wodzie.

Jeżeli użytkujemy łożyska metalowe to wręcz konieczne jest ich systematyczne smarowanie, ale znowu przy łożyskach z tworzyw sztucznych jest to nawet niewskazane, ponieważ można odkształcić ich plastyczność i spowodować wykruszenie powierzchni.

Warto dodać, że do łożysk ślizgowych najbardziej nadają się smary plastyczne, które w swoim składzie jako podstawę mają mydło, stałe kwasy tłuszczowe oraz woski, smary stałe (azotek boru, grafit), a także oleje mineralne o przedłużonych właściwościach odpornych na zatarcia, zużycia i zarysowania.

Rodzaje łożysk ślizgowych

Łożyska takie dzielą się na:

  1. Hydrostatyczne
  2. Hydrodynamiczne
  3. Olejowe
  4. Suche
  5. Powietrzne
  1. Zarówno w przypadku hydrostatycznych jak i hydrodynamicznych współpracujące między sobą powierzchnie dzieli ciecz smarna (bardzo cienka). Rozdzielenie dwóch pracujących powierzchni następuje pod wpływem wtłaczania cieczy (oleju), znajdującej się pod ciśnieniem.
  2. Ciecz w takim łożysku tworzy się samoistnie wskutek zjawisk mających miejsce w szczelinie. Warunki konieczne do powstania tarcia płynnego to: zbieżność szczeliny w jej kierunku ruchu, odpowiednia prędkość poślizgu, odpowiednia ilość danego poślizgu dla ciągłości procesu.
  3. Tylko kawałek łożyska wypełniony jest olejem, a podczas ruchu wału między jej powierzchnią a panewką powstaje bardzo niewielka warstwa oleju, która jednak wystarcza aby utrzymać wał.
  4. Są wcale niesmarowane lub tylko co pewien okres czasu. Stosowane do połączeń mało wymagających i mniej obciążonych niż inne.
  5. Zastosowanie w urządzeniach o dużej precyzji i małych siłach promieniowych. Tutaj rozstaw między panewką i wałem trzyma poduszka, która wytwarza się przez powietrze dostarczone do panewki.

Tuleje ślizgowe dostępne są w sklepie internetowym pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/204-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria/tuleje-slizgowe

[Głosów:31    Średnia:2.7/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here