Konserwacja podwozia: jak samodzielnie zabezpieczyć podwozie przed korozją?

0
10089
Konserwacja podwozia

Podwozie samochodu jest najbardziej narażone na działanie czynników zewnętrznych powodujących korozję. Drobne kamienie, piasek, a także sól drogowa obficie sypana na nasze drogi zimą, potrafią w ciągu kilku sezonów spowodować prawdziwe spustoszenie w podwoziu samochodu. Tymczasem wielu właścicieli pojazdów, elementom ukrytym przed własnym wzrokiem nie poświęca należytej uwagi. O ile chętnie podejmujemy się mycia czy woskowania samochodu, mało kto pamięta o zabezpieczaniu podwozia. W dobie szybko taniejących aut używanych, powinniśmy baczniejszą uwagę zwracać na kondycję naszych pojazdów. Samochód kupiony w salonie, znacznie bardziej opłaca się przecież oddać dziecku, lub znajomemu niż sprzedawać za grosze.

Zabezpieczenie nowego auta przed korozją podwozia

Stan podwozia ma istotne znaczenie dla kondycji całego samochodu. Jeżeli odpowiednio zabezpieczymy je w nowym aucie, po latach eksploatacji stan techniczny poszczególnych elementów będzie o wiele lepszy niż w niezabezpieczonym pojeździe. Koszt profesjonalnego zabezpieczenia dodatkowego w ASO (ważne dla samochodów z gwarancją) nie przekracza kilkuset złotych i jest zabiegiem bardzo opłacalnym. Specjalnymi preparatami antykorozyjnymi pokrywana jest nie tylko podłoga, ale także profile zamknięte, tworzące ramę pojazdu. W profesjonalnym warsztacie demontowane są niektóre części zewnętrzne oraz fragmenty tapicerki tak, aby preparaty zabezpieczające mogły dotrzeć do wszystkich stalowych elementów, tworzących korpus pojazdu. Takie zabezpieczenie jest najdokładniejsze i polecane właścicielom nowych samochodów, które nie zostały jeszcze zaatakowane korozją.

Samodzielna konserwacja podwozia

Jednak właściciele starszych pojazdów i takich, które zostały kupione z drugiej ręki także powinni zabezpieczać podwozie samochodu. Ważne jest tylko, aby preparatów antykorozyjnych nie nakładać na zardzewiałe miejsca. Jeśli podwozie samochodu zostało już zaatakowane korozją, najpierw należy je oczyścić. Wszelkie ogniska korozji trzeba zetrzeć do „żywej” blachy szczotką drucianą lub szlifierką. Następnie należy je potraktować odrdzewiaczem chemicznym
i zabezpieczyć podkładem epoksydowym. Oczyszczenie podwozia z ognisk korozji ma najistotniejsze znaczenie dla powodzenia całej operacji. Jeżeli zardzewiałe miejsca pokryjemy preparatem zabezpieczającym, korozja będzie się dalej rozwijać. Na szczęście na rynku dostępne są odpowiednie narzędzia i preparaty, dlatego większość czynności związanych z zabezpieczeniem podwozia możemy wykonać we własnym zakresie. Musimy tylko dysponować podnośnikiem, który umożliwi nam dostęp do podwozia.

Biteks i baranek

Oczyszczone podwozie musi zostać dokładnie osuszone. W zależności od panujących warunków należy pozostawić auto na kilka lub nawet kilkanaście godzin. Warstwę zabezpieczającą wykonuje się na osuszoną powierzchnię metalu. Najlepiej robić to w temperaturze ok. 20 st. C, gdyż takie warunki przewidują producenci większości preparatów. Do konserwacji podwozia służy biteks, lub preparat popularnie zwany barankiem. Jego aplikacja nie jest skomplikowana, ponieważ możemy posłużyć się profesjonalnym pistoletem lub zwykłym pędzlem. Niektóre preparaty sprzedawane są w postaci sprayu, a wtedy ich nałożenie staje się bardzo proste. Przed przystąpieniem do natryskiwania biteksu czy baranka należy jednak osłonić elementy układu wydechowego, których nie należy pokrywać substancją konserwującą. Biteks nałożony na rurę wydechową pod wpływem temperatury zacznie się topić, a nawet może zapalić. Dlatego układ wydechowy należy osłonić przed pomalowaniem. Po wyschnięciu, preparaty dedykowane do konserwacji podwozia tworzą jednolitą powłokę, która jest odporna na działanie wilgoci czy soli, a także tworzy warstwę zabezpieczającą przed uderzeniami kamieni.

Konserwacja podwozia pozwala utrzymać samochód w lepszej kondycji. Auta, które są przeznaczone na rynek europejski, nie zawsze dobrze znoszą specyficzne warunki drogowe
i pogodowe, które panują w Polsce. Dlatego kupując nowy samochód prosto z salonu, warto wykonać dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne. W kolejnych latach można zabezpieczać podwozie samodzielnie. Korzystanie z dostępnych na rynku preparatów nie jest skomplikowane, dlatego każdy właściciel samochodu, oprócz dbania o karoserię, powinien zatroszczyć się
o podwozie.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here