Janpol4x4 radzi: jak dobrze wybrać wyciągarkę terenową?

0
8983
wyciagarka-4x4-janpol4x4-pl

Wyciągarka terenowa to ogromnie przydatne urządzenie w offroadzie zarówno tym profesjonalnym, sportowym, jak i rekreacyjnym. Podczas jazdy po bezdrożach nigdy nie wiadomo, na jaką przeszkodę się trafi. Wciągające błoto czy stromy podjazd – w taki sytuacjach przyda się dodatkowa pomoc.

Przed zakupem wyciągarki terenowej do samochodu, należy dobrze przemyśleć kilka ważnych kwestii: zaczynając od tego, do czego nam będzie potrzebna, na sposobie montażu kończąc. Większość wyciągarek składa się z napędu (może to być silnik elektryczny z przekaźnikami, hydrauliczny lub własny samochodu), przekładni zwalniających, bębna, na który nawija się lina, a także z hamulca oraz ze ślizgów lub rolek odpowiadających za równomierne nawijanie się liny.

Wyciągarka w terenie ma wiele zastosowań. Pomoże wyjechać z grząskiego błota, zapadającego się piasku lub z głębokich kolein, pozwoli uratować zakopanych kolegów, jest dobrą asekuracją podczas stromych zjazdów i podjazdów. W niektórych „wtopach” nie da się jej zastąpić żadnymi trapami czy linami kinetycznymi. Jak zatem wybrać dobrą wyciągarkę terenową?

Po pierwsze: zastosowanie

Liczy się przede wszystkim to, do czego wyciągarka będzie nam potrzebna. Choć z tego akcesorium terenowego korzystają zarówno profesjonalni rajdowcy, jak i amatorzy taplania się w błocie, to każdy z nich ma inny model wyciągarki. Warto zaznaczyć, iż te urządzenia dzielą się na elektryczne, mechaniczne i hydrauliczne. Te pierwsze są napędzane silnikiem wyciągarki, który pobiera prąd z akumulatora. Sprzęt z silnikiem mechanicznym jest montowany na stałe i pobiera moc z napędu samochodu (moment obrotowy wyciągarki wynosi tyle samo, co moment obrotowy silnika pojazdu). Wyciągarki hydrauliczne korzystają z mocy własnego silnika hydraulicznego lub hydrauliki układu wspomagania kierownicy.

A) rajdy terenowe

Najczęściej organizatorzy dzielą uczestników na kilka kategorii, między innymi pod względem zastosowanej wyciągarki (klasa Extrem z elektrykiem i Extrem z wyciągarką mechaniczną). Dla ciężkiego pojazdu terenowego lub zmota biorącego udział w rajdach przeprawowych najlepsze będą wyciągarki mechaniczne lub hydrauliczne. Mają dużą moc i mogą pracować bez przerwy (nie przegrzewają się w trudnych warunkach). Z racji tego, że są oba rozwiązania wymagają uruchomionego silnika, wielu kierowców wyposaża się w dodatkową wyciągarkę elektryczną. Elektryk zamontowany z tyłu przydaje się do asekuracji podczas opuszczania samochodu ze stromego zjazdu. Wtedy znaczenie ma szybkość pracy. Eksperci ze sklepu terenowego Janpol4x4.pl polecają do takiego zastosowania Dragon Winch 9000 Highlander.

B) turystyka i rekreacja

Do zastosowania amatorskiego, na lekkie rajdy terenowe, zloty i imprezy offroadowe, czy wyjazdy na ryby w zupełności wystarczy wyciągarka elektryczna. Daje ona komfort i pewność, że w razie unieruchomienia pojazdu, uda nam się wyjechać z kłopotu. Bardzo dobrej jakości sprzętem dla takich kierowców są wyciągarki marki Dragon Winch, Escape lub XTR. Produktem z wyższej półki dla wymagających są wyciągarki Superwinch.

Wybierając sprzęt, warto wziąć pod uwagę kilka innych czynników, które mogą wpłynąć na prowadzenie samochodu i ogólny koszt sprzętu, o czym poniżej.

Po drugie: moc

Moc wyciągarki należy dobrać do zastosowania oraz masy samochodu. Wyciągarka o zbyt dużej mocy zamontowana w niewielkim samochodzie z małym alternatorem nie będzie w pełni się ładować i nie wykorzysta całej swojej siły. Urządzenie o mocy 9 KM jest w stanie uciągnąć ciężar o masie ponad 4 ton. Warto jednak wiedzieć, że wraz z ilością zwojów liny na bębnie spada moc oraz szybkość wciągania. Wyciągarka na ostatnim zwoju powinna mieć moc równą dwukrotności wagi auta. Dobór konkretnej mocy urządzenia pod względem masy samochodu najlepiej skonsultować z ekspertami z serwisu Janpol4x4.

Po trzecie: montaż i wielkość

Na koniec warto zastanowić się nad miejscem montażu. Wyciągarka terenowa przejmuje bardzo duże obciążenia, a więc wymaga solidnego mocowania. W tym celu używa się specjalnych stalowych i wyprofilowanych płyt montażowych. Płytę przykręca się śrubami do ramy pojazdu lub do zderzaka, a następnie do niej montuje się wyciągarkę. Można kupić uniwersalną płytę montażową lub zlecić jej wykonanie w serwisie 4×4 Janpol4x4. Montaż wyciągarki w seryjnym samochodzie wymaga wiedzy i fachowego podejścia, więc lepiej zlecić to mechanikowi.

Wyciągarka terenowa wraz z całym osprzętem waży nawet ponad 50 kg. Dodatkowa masa przed mostem wpływa na prowadzenie pojazdu oraz obciąża przednie amortyzatory. Dlatego można pomyśleć albo o zamontowaniu bardziej wytrzymałych i twardszych sprężyn, albo o zmianie liny. Lina stalowa ze stalowymi rolkami jest cięższa od liny syntetycznej z aluminiową prowadnicą nawet o 20 kg. To spora różnica, szczególnie dla samochodów, którymi chcemy poruszać się także po drogach utwardzonych z większą prędkością.

Od poprawnego wyboru wyciągarki będzie zależało nasze bezpieczeństwo, komfort używania sprzętu oraz jazdy. Nie bez znaczenia jest także cena. Dlatego dobrze jest przemyśleć ten zakup i zapytać o szczegóły fachowców.

[Głosów:16    Średnia:2.3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here