Chlapacze samochodowe – czy warto je zamontować?

0
1379
Chlapacze samochodowe

Gdy nadchodzi jesień oraz zima zabieramy się zazwyczaj za przegląd techniczny naszego samochodu – w tym okresie warunki do jazdy są znacznie gorsze, dlatego nasz samochód powinien być całkowicie sprawny. Musimy również na bieżąco dbać o jego elementy – jesteśmy narażeni na duże ilości soli oraz żwiru, a wszelkie pryskające spod kół drobiny uszkadzają nasz lakier i warstwę antykorozyjną, a sól przyspiesza proces rdzewienia. Jest jednak sposób, by temu zapobiec.

Chlapacze do samochodu – idealne rozwiązanie

Niegdyś były podstawowym wyposażeniem każdego samochodu, obecnie musimy samodzielnie wyposażać je w chlapacze. Dzięki nim zatrzymujemy sporą ilość brudu, który unosi się z drogi podczas jazdy. Chlapacze są przedłużeniem błotnika, inaczej nazywamy je osłonami przeciwbłotnymi.

Przepisy informują nas, iż „samochód musi posiadać osłony przedłużające tylne błotniki od tylu lub znajdujące się dalej od kół niż błotniki, jeśli przy masie własnej pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyźnie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło, podłożony jest wyżej nad jezdnią niż 0,25 odległości tego elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła (kół), a dla samochodu osobowego i autobusu, samochodu ciężarowego i specjalnego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t z pojedynczymi kołami na osi tylnej oraz motocykla – wyżej niż ta odległość; odległość dolnej krawędzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony (opon), sztywność fartuchów zaś powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu. Fartuchów nie wymaga się w pojeździe o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie”

Czy warto montować chlapacze samochodowe?

Obecnie, gdy samochody osobowe nie posiadają fabrycznych chlapaczy i ich zamontowanie jest w interesie każdego kierowcy, o wiele mniej aut posiada osłony przeciwbłotne. Choć nie można powiedzieć, iż zniknęły całkowicie z oferty – w sklepach motoryzacyjnych lub w internecie możemy znaleźć chlapacze dedykowane do naszych samochodów, co więcej dostępne są w różnych kształtach oraz rozmiarach.

Osłony niosą za sobą wiele korzyści:

  • Przednie chlapacze ograniczają obijanie progów oraz drzwi przez piasek oraz żwir.
  • Zmniejsza się również tempo brudzenia bocznych części nadwozia.
  • Tylne chlapacze z kolei ograniczają ilość wody oraz błota, które podnoszone są przez koła, redukując jednocześnie brudzenie się tylnej części nadwozia.
  • Ma to także duży wpływ na kierowców znajdujących się za nami, ponieważ chlapacze powstrzymają część kamieni, które mogłyby spod naszych kół wylądować na masce lub szybie pojazdu jadącego za nami.

Jak każde rozwiązanie, chlapacze posiadają również kilka minusów: jest to kawałek gumy lub tworzywa sztucznego, który wystaje spod błotnika albo tylnego zderzaka – nie wygląda to zbyt estetycznie. Niektórzy decydują się na lakierowanie osłon przeciwbłotnych na kolor nadwozia, jednak niewiele to zmienia.

Przy montażu należy bardzo uważać, łatwo dopuścić do uszkodzenia warstwy, która chroni nasze podwozie przed rdzą. Niektóre modele samochodów wymagają wiercenia w celu zamontowania chlapaczy, uszkadzamy tym samym zabezpieczenie antykorozyjne.

Co więcej należy stale kontrolować poziom zanieczyszczenia naszych chlapaczy, podczas zimy zbiera się pod nimi spora ilość zanieczyszczeń i brudu, między innymi sól drogowa. Kiedy nadchodzi wiosna musimy zdemontować osłony przeciwbłotne i dokładnie wymyć fragment nadwozia, do którego były przytwierdzone.

Cena chlapaczy do samochodu

Jeśli planujemy zakupić chlapacze nie musimy szykować się na zbyt duży wydatek. Najdrożej zapłacimy rzecz jasna w ASO – komplet osłon może nasz kosztować wtedy około 200 złotych. Jeśli jednak zdecydujemy się na zakup nieoryginalnych części w zwykłym sklepie motoryzacyjnym lub w internecie zapłacimy połowę mniej.

Ważniejsza od ceny jest jednak ich jakość, istotne jest z jakiego tworzywa zostały wykonane chlapacze i czy jest ono wystarczająco trwałe. Jeśli na przykład plastik będzie zbyt twardy może dojść do jego pęknięcia. Pamiętajmy także o dopasowaniu części do nadwozia naszego samochodu – w przypadku, gdy będą nierównomiernie przylegać mogą uszkodzić lakier i konserwację nadwozia w trakcie jazdy.

Chlapacze to nie jedyny sposób na to, by uchronić nasze progi oraz dolne części drzwi przed obijaniem przez drobne kamienie czy żwir. Możemy też skorzystać z bezbarwnej folii – wystarczy okleić nią wybrane elementy by ochroniła je przed negatywnym działaniem czynników zewnętrznych. Jest to proste, ale bardzo skuteczne rozwiązanie, z którego korzysta wielu kierowców. Folia bezbarwna jest niewidoczna, więc nie szpeci naszego samochodu. Gdy dojdzie do jej zmatowienia bez problemu zrywamy ją z danego elementu, nie uszkadzając w żaden sposób lakieru, który wciąż pozostaje błyszczący i pozbawiony zarysowań.

Folia jest też tańszym rozwiązaniem, choć musimy regularnie ją wymieniać, chlapacze z kolei montujemy na cały sezon i nie musimy martwić się kondycją samochodu.

[Głosów:4    Średnia:4.3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here