Bezpieczeństwo kierowcy i jego portfela

0
226

Klocki hamulcowe to bardzo ważny dla układu hamulcowego element, od którego w bardzo dużej mierze zależy skuteczność hamowania auta. Z tego względu nie warto na nich oszczędza, bo najtańsze klocki przysporzą nam więcej problemów, niż pożytku. Z drugiej strony nie zawsze opłaca się również wybierać części z najwyższej półki. Dużo czynników wyboru i ogromna ilość producentów sprawia, że kierowcy często nie wiedzą, które klocki będą najlepsze dla ich auta. Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

Obieg zamknięty

Przy wyborze klocków hamulcowych należy mieć na uwadze, że mają one wpływ na funkcjonowanie całego układu hamulcowego. Źle dobrane klocki o niskiej jakości powierzchni ciernej mogą prowadzić do nadmiernego zużycia tarczy hamulcowej, oraz wydłużenia drogi hamowania. Kolejnym czynnikiem świadczącym o jakości wykonania klocków hamulcowych jest ich pylenie. W wyniku tarcia o tarczę hamulcową z ich powierzchni odpryskują fragmenty powierzchni ciernej, które osadzają się na felgach. Poza ubrudzeniem kół, w przypadku aluminiowych obręczy, drobinki metalu mogą wbijać się w powierzchnię felgi i trwale ją uszkodzi

Nie można zapomnieć o głośności klocków – nie ma nic gorszego, niż klocki, które piszczą przy najdelikatniejszym muśnięciu pedału hamulca. Warto również wspomnieć o klockach „sportowych”, które często występują w ofercie największych producentów, jednak nie znajdą zastosowania w autach, które nie są wykorzystywane do jazdy wyczynowej. Zwykle kosztują więcej, niż normalne części, ale działają od nich lepiej dopiero po rozgrzaniu ich do odpowiedniej temperatury.

Normy, homologacje

Wielu kierowców przy wyborze klocków kieruje się posiadanymi przez nie homologacjami i spełnianymi normami. Niestety, przez panujące prawo takie oznakowanie nie daje pewności co do jakości klocków. Aby je zdoby, części muszą spełniać minimalne wymogi, które są o wiele niższe niż te, które muszą zostać spełnione w przypadku części montowanych na tzw. pierwszy montaż, czyli przez fabrykę. Poza tym w przypadku tanich, azjatyckich części producenci nie przejmują się obowiązującym prawem Unii Europejskiej i bez skrupułów naklejają podrobione hologramy świadczące o rzekomo spełnionych normach. Oczywiście, pomimo niskiej ceny nie warto wracać uwagi na takie produkty – może się okaza, że rozpadną się już w trakcie montażu.

Komu zaufa

Dobrym pomysłem wydaje się być zakup klocków firmy, która jest odpowiedzialna za dostarczanie części montowanych fabrycznie w nowych autach. Jeżeli producent zaufał danej firmie, a czasem nawet sam ją rekomenduje jako dostawcę części zamiennych, to warto się zainteresować jej ofertą. Jednym z takich przedsiębiorstw jest Textar – firma, która od lat zajmuje się dostarczaniem producentom samochodów komponentów układu hamulcowego do bardzo wielu modeli aut. Firma cieszy się świetnymi opiniami wśród kierowców. Posiada ponad 1600 typów klocków, więc ciężko znaleźć auto, którego wymogów oferta firmy nie będzie w stanie spełni. Poza tym części Textar są bardzo przystępne cenowo – należą do średniej półki cenowej, co nie umniejsza ich jakości.

Nowe technologie

Tak jak w przypadku większości części samochodowych, również w klockach hamulcowych nastąpił przeskok technologiczny. Firma Textar proponuje kierowcom swoje najnowsze rozwiązanie, czyli Textar epad. To klocki hamulcowe skonstruowane ze starannie dobranej mieszanki materiałów ciernych, która ma na celu maksymalne zmniejszenie pylenia oraz nieprzyjemnych odgłosów podczas ich zaciskania na tarczy hamulcowej. Ich skuteczność hamowania jest porównywalna z klockami o standardowych okładzinach ciernych, jednak producent deklaruje ich dużo niższą ścieralność, co gwarantuje wyższą żywotność.

Prawie science – fiction

Epad to ciekawa technologia, jednak nie można powiedzie, że jest całkowicie nowa – opiera się na konstrukcji klasycznego klocka hamulcowego. Zupełnie nowym, stworzonym od podstaw rozwiązaniem jest podkładka tłumiąca drgania Textar Q+. Sama nazwa brzmi kosmicznie i zwiastuje zastosowanie niekonwencjonalnego podejścia do bezpieczeństwa hamowania. To zupełnie nowy standard w estetyce wykonania części zamiennych. Podkładki Textar Q+ gwarantują maksymalne wygłuszenie działania układu hamulcowego i podwyższają komfort jego użytkowania. Pomimo zupełnie nowej technologii, podkładki są dostosowane do użytkowania jako zamienniki oryginalnych części.

PODSUMOWANIE

Do zakupu klocków hamulcowych należy podejść z głową. Nie można dać ponieść się emocjom i uwierzyć zapewnieniom sprzedawcy, że najdroższe w ofercie klocki przeznaczone do jazdy wyczynowej będą najlepsze do naszego auta. Jeżeli auto nie służy do motosportu, to zakup drogich części mija się z celem, ponieważ podczas normalnej eksploatacji żaden kierowca nie wykorzysta ich potencjału. Ponadto nie warto patrzeć na klocki najtańsze, często podróbki azjatyckiego pochodzenia – można nimi co najwyżej poniszczyć tarcze hamulcowe. Najlepszym wyborem będzie producent ze średniej półki cenowej, oferujący wysoką jakość wykonania, legitymujący się nienaganną renomą wśród kierowców.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here